Sparkraven gör F1 mer spännande

Fernando Alonso, i sin Ferrari.
Foto: Jerker Ivarsson
Fernando Alonso, i sin Ferrari.
SPORTBLADET

En sparkampanj har gjort formel 1 mer spännande.

Regelförändringen har gjort att fler stall gör upp om segern.

– Om utgifterna inte kontrollerades skulle Ferrari och McLaren vara långt före resten, säger den pensionerade föraren Mika Salo.

Anledningen är enkel: det finns inget överlägset stall. De senaste regelförändringarna har gjort att de rikaste stallen inte kan utnyttja sina välfyllda konton lika fritt som tidigare, och det har resulterat i att formel 1 har blivit betydligt jämnare än under tiden som Mika Salo själv var aktiv.

– Skillnaden på McLaren och Caterham skulle vara tio sekunder per varv i slutet av säsongen, svarar han på frågan om hur formel 1 skulle se ut om utgifterna inte hade kontrollerats som de gör i dag.

Färre tester

Det är inte bara förändringen kring utgiftskontrollen som Salo gillar. Finländaren är också positiv till att testkörning har begränsats kraftigt och numera bara är tillåtet på fredagar inför Grand Prix-tävlingar.

– Tidigare var mängderna av tester helt huvudlösa. På en dag kunde det bli motsvarande tre till fyra tävlingslängder av tester. Det orkade man inte med, säger han om situationen som gällde fram till och med säsongen 2002.

Efter det tävlingsåret – då Ferrari var helt överlägset och säsongen bara hade sju olika förare på prispallen – har också däcken ändrats.

– Det är speciellt Pirelli-däcken som slits snabbt och har skapat bra show i tävlingarna. Bilarna börjar glida då däcken slits snabbt, säger Salo.

Nya motorer nästa år

I år blir den sista med 2,4-liters V8-motorer för att bilarna till nästa säsong ska bli modernare och utrustas med 1,6-liters V6-motorer med turbo – vilket enligt formel 1 inte ska påverka toppfarterna speciellt mycket.

Årets första formel 1-lopp körs i Melbourne på söndag. Tysken Sebastian Vettel tog i fjol sin tredje raka VM-titel, men han säkrade den inte förrän i det sista loppet i Brasilien.

TT