Mästarens nya superbil

Sebastian Vettels RB9 är en evolution av fjolårets monster: ”De viktigaste nyheterna kommer i Australien”

1 av 6
SPORTBLADET

Här är bilen som ska ge Sebastian Vettel hans fjärde VM-titel.

Men han är osäker inför premiär- helgen.

– Ingen drar ner brallorna förrän i kvalet, säger han.

Han är 25 år ung men har redan blivit världsmästare tre gånger och slagit flera rekord – inklusive tidernas yngste mästare och tidernas poängrikaste säsong. Inför premiären i Australien är Sebastian Vettel favorittippad igen.
Foto: AP/SCANPIX
Han är 25 år ung men har redan blivit världsmästare tre gånger och slagit flera rekord – inklusive tidernas yngste mästare och tidernas poängrikaste säsong. Inför premiären i Australien är Sebastian Vettel favorittippad igen.

De tre senaste åren har Sebastian Vettel och Red Bull vunnit VM. I år har det inte skett några större regeländringar inom F1 och Red Bull har, precis som flera andra stall, valt att utveckla årets bil från den som man hade förra säsongen.

Då hämtade Sebastian Vettel upp ett försprång på över 40 poäng och vann VM- titeln i det allra sista loppet.

Balanstrubbel

I år har Red Bull inte visat framfötterna under testerna, man har kört med mycket bränsle i bilen och haft vissa problem med balansen i bilen. Samtidigt kallar stallets tekniske direktör Adrian Newey årets bil för en evolution, ingen revolution.

– Förra året lade vi ner mycket kraft och energi på att utveckla RB8 och det gjorde att vi startade väldigt sent med utvecklingen av årets bil RB9. Därför tar vi med oss de allra viktigaste nyheterna till Australien och de har vi inte testat på banan än, säger han till Sport Bild.

– Under inledningen av förra året hade vi stora problem eftersom man ändrade reglerna gällande diffusorn. Det gjorde att vi kastades tillbaka flera steg eftersom vi var tvungna att lära oss att förstå hur bilen reagerade utan de delar som nu förbjöds. I år däremot kändes det lite mer som 2011, vi visste var vi hade bilen.

Spännande utmanare

25-årige Vettel kommer att vara jagad under årets säsong, Ferraris dubble världsmästare Fernando Alonso är ute efter revansch eftersom han förlorat titeln till tysken i det sista loppet vid två tillfällen de senaste tre åren. Italienarna har lagt ner enorma resurser på utvecklingen av bilen och har gjort framsteg under vintern. Kimi Räikkönen och Lotus har sett spännande ut under vintern, McLaren kommer med en helt nybyggd bil och Mercedes Lewis Hamilton och Nico Rosberg var snabbast under de två avslutande testdagarna.

– Ingen drar ner brallorna och visar allt förrän i kvalet i Melbourne, säger Sebastian Vettel till motorsporttotal.

– Jag tror att vi kan få se en tendens på hur säsongen kan utvecklas efter de första fyra loppen, men mer än en trend tror jag inte att det är.

I morgon bitti är det dags för årets första F1-kval.

Premiären avgörs på söndag morgon.

FAKTA

Här är mästarens nya superbil

Bilen: Med en trefaldig världsmästare i stallet är detta en bil byggd för Sebastian Vettel. Bilen passar hans körstil och följer hans manövrar direkt, hos Webber är den däremot inte lika följsam.

Bakvinge: Den version som vi har sett hittills skiljer sig inte så mycket från förra året, men Adrian Newey har påpekat att flera viktiga delarna till bilen dyker upp i Australien. Därför kan vi räkna med att det blir en ny bakvinge lagom till helgen.

Avgasröret: Har ett eget koncept när det gäller avgasröret. Avgaserna leds till den undre delen av bakvingen. McLaren, Ferrari och Mercedes har en annan lösning.

- Vi har mer potential, säger Newey.

Sidepodsen: Är smalare än tidigare. Detta för att minska luftmotståndet och höja maxhastigheten.

Chassi: RB9 är en utveckling av RB8 som vann de båda VM-titlarna 2012, detta är en skillnad från exempelvis McLaren som har valt att bygga en ny bil för att kunna utveckla den under hela säsongen.

Framvinge: FIA har i år skärpt sina tester av framvingen, när man lägger en vikt på 100 kg får vingen inte röra sig mer än 10 mm. Det har gjort att Red Bull har tvingats stärka sin framvinge och även ändra konstruktionen på den.

Nos: Reglerna har ändrats vilket gör att knicken på nosen inte behöver finnas kvar. Red Bull har gjort en förändring, men knicken finns kvar.

Ratten: 14 knappar och fem spakar finns på framtiden. På baksidan sitter kopplingen och växelspakarna.

Motor: Renault levererar motorn med ungefär 780 hästkrafter, hybridsystemet KERS ger den ytterligare 81 hästkrafter i 6,7 sekunder - en gång per varv. Sedan 2007 har det varit ett förbud för utvecklingen av motorer. Nästa år kommer en ny turbomotor.