”De får inte hålla ett helt lopp”

Action och omkörningar – så bidrar däcken till spänningen i Formel 1: ”Vi vill att de tappar fästet snabbare än i fjol”

1 av 7
Fälgarna kommer från stallen, alla har sina unika, däremot är däcken samma för alla team. Varje däck har en streckkod så att man vet exakt vilket däck som
är hos vilken förare. Däckleverantören skickar en lista till FIA som sedan
bestämmer vilka däck som hamnar hos vilken förare. Foto: Jerker Ivarsson
SPORTBLADET

BARCELONA. I fjol startade F1-säsongen med sju segrare på lika många lopp.

Orsaken var däcken.

Sedan lärde sig stallen hantera gummit – och nu har däcken ändrats igen.

– Alla vill ha spännande lopp, däcken måste vara en utmaning, säger Paul Hembery.

– De får inte vara så bra att de håller från start till mål.

Samtidigt som stallen nöter varv efter varv på F1-banan strax norr om Barcelona tar Pirellis motorsportchef Paul Hembery emot oss. Det italienska företaget är ensam däckleverantör till formel 1 och finns självklart på plats

under testerna. Även om dörren är stängd är ljudet så öronbedövande att det är omöjligt att spela in samtalet, på bandet drunknar allt i motorerna. Därför är det bara att ta fram papper och penna.

Paul Hembery skrattar och nickar mot blocket.

– Ibland fungerar det traditionella bättre, det som alltid håller, ler han.

– Det gäller inte på vår arena. Vårt uppdrag från FIA är att erbjuda bra däck, men inte för bra för då är det ingen som vill titta. Sporten vill in på nya marknader, i Indien och Kina där ingen vet vad F1 är och då måste det vara spännande, action och omkörningar. Då kan vi inte komma med däck som håller ett helt lopp, det lockar inga nya fans.

Förra året var det en het diskussion om däcken under inledningen av säsongen, stallen hade svårt att hitta rätt och vi fick se om­körningar på de avslutande varven. Det var sju segrare på sju lopp, fansen jublade och stallen var allt annat än glada.

– I och med den nya regeln för diffusorn så hade många stall en obalans i bilen vilket påverkade däcken och förarna hade svårt att få upp rätt temperatur, framförallt i framdäcken. Stallen ställde om sig, flyttade vikt från den bakre till den främre delen av bilen och löste problemet, berättar han.

Snabbare att värma upp i år

Tillverkningen av däcken startar ungefär ett och ett halvt år innan de ska användas på banan, man arbetar med modeller i datorn innan de sedan tillverkas och stallen får möjlighet att säga sitt under september och oktober. De nya däcken levereras till vintertesterna som inleds i februari och i år har däcken åter­igen varit en het diskussion.

– Det är normalt att de gnäller om att det är för kallt och däcken inte fungerar, så är det varje år. Sedan kommer vi tillbaka till Barcelona i maj när det är varmt och då fungerar allt. Det är ett urgammalt och återkommande problem.

I år räknar Pirelli med att slitaget på däcken är något större än förra året, mer som 2011. Man har gjort däcken tyngre, 700 g per bakdäck och 200 g per framdäck. Det leder till att bilens minsta vikt har ökat med två kilo. Gummiblandningarna är något mjukare och enligt företaget ska det göra en skillnad på upp till en sekund per var, lite beroende på vilken blandning man använder sig av.

– I år går det snabbare att värma upp däcken och vi vill också att de tappar fästet något snabbare än vad de gjorde i slutet av förra säsongen. Tanken är att flera förare ska kunna vara ute på olika strategier, att deras däck ska slitas olika mycket och att vi på så sätt ska få mer spänning.

– Föraren kommer att känna rörelserna i bilen snabbare eftersom fästet är sämre och han upplever det som om han kör på fäljen. Det går inte att vara lika precis i sina rörelser och han blir långsammare. Fortsätter han att trycka på så slits däcken ännu mer och situationen blir ännu värre. Då måste han byta däcken snart.

”Pizza on me”

Kommer det att vara samma däcklotteri under den första delen av säsongen i år?

– Troligen inte. Stallen har en bättre bas att bygga på i år eftersom det inte är några stora regeländringar. Det är säkerligen en utmaning under ett par race i början då vi kan få se några överraskningar, men jag tror inte att det tar sju–åtta lopp innan det stabiliserar sig, säger han.

– Sedan är det så att stallen som aldrig tar sig förbi Q2 vill ha större förändringar för att då ökar deras chanser att ta sig till sista kval­omgången och få en bättre startplats. Det gör att i början av säsongen har de en liten hjälp av att vi

ändrat däcken, men sedan under säsongen så jämnar det ut sig.

Hur många depåstopp tror du att vi får se i år?

– Mellan två och tre. I fjol var det närmare två och det var lite lite, 2011 var snittet 2,4 och det vill vi närma oss. Troligen inte mer än tre stopp.

McLarens Sergio Perez säger att han behöver byta däck sju gånger om han ska ta sig i mål i de första loppen. Ligger det något i det?

– Gör han det bjuder jag honom på pizza resten av livet. Han har inga tekniska meriter och brukar snacka rätt mycket så...som sagt: Pizza on me.

Kort sagt ni kan göra däck som är så bra som förarna vill ha dem, men ni vill inte...

– Det är ju vårt jobb. Ett F1-stall består av 800 personer, en av dem är förare och det är ett lagarbete. Vi behöver depåstoppen, där kan stallen få problem och det är ett spänningsmoment för de som ser loppet. Vi vill ha in olika strategier och vi vill ha spänning, det blir långtråkigt om vi går tillbaka till den tiden då man kunde köra på ett set däck, säger Paul Hembery.

– Samtidigt är det så att sett över 19 lopp så är det den bäste bilen och föraren som vinner, oavsett däcken.

FAKTA

Rött, gult eller blått – Så väljs däcken ut

Röd: Super soft

Ett nytt däck för i år, var det enda däcket som inte förändrades mellan 2011 och 2012. Ett däck som ska passa perfekt på långsamma banor, som Monaco och Ungern.

Gul: Soft

Ungefär en halv sekund långsammare per varv än super soft, men passar väldigt bra i flera olika förhållanden. Ett av de däcken som kommer att användas mest 2013.

Vitt: Medium

Är ungefär 0,8 sekunder snabbare än det hårda däcket. Perfekt på banor som inte är lika krävande mot däcken och där det inte är så varmt.

Orange: Hard Har bytt färg från silver till orange för att det ska bli enklare att skilja mediumdäcket och förändrats rejält. Passar bra när det är väldigt varmt och på banor som är tuffa mot däcken.

Grön: Intermediate

Vissa förändringar har gjorts på bakdäcken, även om däckmönstret är det samma.

Blå: Wet

Även här har bakdäcken förändrats och tanken är att de ska vara mer förlåtande om föraren överstyr. I toppfart kan de hantera 60 liter vatten/sekund.