Spionerna ska avslöja regnet

Red Bulls vapen mot skyfall: ”Håll ut en hand”

regnspioner ”Det är en tillförlitlig mänsklig radar”, säger mästaren Sebastian Vettel om sina spioner.
Foto: IMAGO/Sven Simon
regnspioner ”Det är en tillförlitlig mänsklig radar”, säger mästaren Sebastian Vettel om sina spioner.
SPORTBLADET

Hetta, 80 procent luftfuktighet och monsunregn.

Det kaoset väntar F1-förarna.

Därför ställer Red Bull ut regnspioner runt banan.

– Det är en tillförlitlig mänsklig radar, säger mästaren Sebastian Vettel.

I Malaysia är ingenting som vanligt, inget annat F1-lopp kräver så mycket av föraren, bilen och däcken. Det är varmt, kring 40 grader i luften, 80 procentig luftfuktighet, grov asfalt, långa rakor och snabba kurvor.

– Detta är verkligen på gränsen av vad man klarar av , säger Adrian Sutil, Force India, till motorsportmagazin och han får medhåll av Nico Rosberg.

– När man väl sitter i bilen finns det ingen frisk luft, det känns som om rumpan ligger på marken när man kör och det är 50 grader varmt, säger tysken som till skillnad från pappa Keke (mästare 1982) väljer bort extra kylsystem i bilen.

– Sådant skräp behöver väl ingen människa. Men på den tiden var det inga tuffa killar som körde, det var mer mjukisar...

”Klart vi har en radar”

Men även om värmen är fruktansvärd så är monsunregnet ännu värre. Det handlar om skyfall och det kan komma under vissa delar av banan vilket gör det extra svårt för förarna. Därför satsar mästarstallet Red Bull på regnspioner.

Ett antal av stallets medlemmar finns utplacerade längs banan för att ha koll på nederbörden och förhållandena på banan.

– Det är klart att vi har en radar också, men det finns ingenting som är bättre än att hålla ut en hand och känna och se om det regnar, säger den trefaldige mästaren Sebastian Vettel till Bild.

– Oftast är det ju tydligt att det regnar, men här kan det hända att det är blött från kurva fem till kurva åtta, men att resten av banan är helt torr. Vi kan alla det för en tillförlitlig mänsklig radar.

”Vår hemlighet...”

Informationen från regnspionerna går sedan via radio vidare till teammanager Jonathan Wheatley.

– Alla stall har sina egna väl inkörda system när det handlar om att upptäcka regn, säger Red Bulls Helmut Marko till den tyska tidningen.

– Vi har vårt, men hur många människor som vi placerar ut och var vi ställer dem, ja det är vår hemlighet.

Malaysias GP startar kl 09.00 i morgon bitti.