F1-test utan svensk

Marcus Ericsson står i garaget när F1-testerna startar i Bahrain

1 av 2 | Foto: GETTY
Lotus E22.
SPORTBLADET

I dag startade F1-testerna i Bahrain.

Utan Marcus Ericsson.

– Det är inget större problem, säger han.

Under fyra dagar testar F1-cirkusen i Bahrain, för Lotus är det säsongsdebut och Red Bull som avbröt Jereztesterna i förtid eftersom man hade problem med att bilen fattade eld är tillbaka.

– Det är lite bra att vi också kör med Renaults motorer precis som Red Bull. Jag är säker på att de motorproblem som fanns senast är försvunna nu, säger Caterhams Marcus Ericsson.

Frinjs och Kobayashi

Caterham inleder testet med reservföraren Robin Frinjs, därefter kör Kamui Kobayashi på torsdag och Marcus Ericsson får chansen på fredag, innan Kobayashi tar över testets avslutande dag.

– Det är klart att man skulle vilja köra fler varv, säger Ericsson.

– Det är inte optimalt att det bara är max fyra dagar i bilen kvar innan premiären, men om det är något som jag hart lärt mig i GP2 så är det att man aldrig får köra så mycket som man vill och man måste hitta greppet på banan direkt. Då tyckte jag att det var jobbigt, nu är det bra att jag har lärt mig det. Därför ser jag inte att tiden i bilen är något problem.

Red Bulls problem

Under onsdag förmiddag dröjde det en stund innan Red Bull och Sebastian Vettel visade sig på banan. Före lunch hann världsmästaren bara med sju varv. Toro Rosso som också kör med motorer från Renault har bara bokförts för ett varv under förmiddagen. Caterham har kört 44 rundot med Robin Frinjs före pausen och det fjärde Renaultstallet Lotus, som nu har gjort årsdebut, hann med sju.

Flest varv före lunch körde Mercedes och Lewis Hamilton, 70. Det tyska stallet var också klart flitigast under det första testet i Jerez i januari.