Rasar mot ”smaklösa” Schumacher-rubriken

SPORTBLADET

Tyska skvallertidningen Die Aktuelle basunerar på sin förstasida ut glädjebeskedet ”Vaken!” ihop med en bild på en leende Michael Smumacher.

Nu rasar många mot bluffrubriken.

– Det är ett sätt att tjäna pengar på en sjuk man. Det är smaklöst, säger mediaforskaren Christian Schicha.

94 dagar efter olyckan kommer förvisso positiva nyheter gällande Formel 1-stjärnan Michael Schumachers tillstånd.

Enligt Bild hoppas läkarna snart kunna väcka honom.

– Det finns tecken som gör oss hoppfulla, säger managern Sabine Kehm.

Men att påstå att Schumacher har vaknat är en ren och skär lögn.

Det är vad tyska skvallertidningen insinuerar på denna veckas förstasida.

Tidningen pryds av en leende Michael Schumacher tillsammans med sin hustru Corinna med rubriken ”Vaken!” – något som kan uppfattas som att F1-mästaren vaknat från den över tre månader långa nedsövningen.

”Ansvarslöst”

Men när läsarna öppnar tidningen visar det sig att texten inte har någonting med Schumacher att göra.

I stället är det en serie med berättelser om människor som vaknat upp från koma.

– Det är ett solklart försök att lura läsarna och är etiskt förkastligt. Die Aktuelle försöker ge intrycket av att de vet något nytt om Schumacher. Det är ansvarslöst, säger mediaforskaren Christian Schicha till International Business Times.

Skvallertidningens förlag, Gong-Verlag, har ännu inte kommenterat kritikstormen.