”Ärligt talat är situationen grotesk”

Hetsbantade – då lades han in på sjukhus: ’Var väldigt svag’

SPORTBLADET

Förarna bantar för att köra snabbare.

Nu har hetsen skördat sitt första offer – en förare har tvingats uppsöka sjukhus.

– Situationen är grotesk, säger Jean-Eric Vergne.

Inför säsongen höjdes minstavikten för bil och förare inom F1, men eftersom man samtidigt bytte till motorenheter och växellådor som är betydligt tyngre så äter de upp viktökningen.

 Varje kilo över minstavikten påverkar varvtiden negativt, det gör att stallen jagar extra kilon och förarna måste banta.

– Ju mindre man väger, ju bättre är det, säger 180 cm Marcus Ericsson som vägde 68 kg inför s­äsongen.

Hans teamkollega Kamui Kobayashi är minst åtta ­kilo lättare.

– Det handlar om fyra ­tiondelar per varv, det är ett enormt handikapp på ett kval.

Kroppen orkade inte

Samma problem har Toro Rossos Jean-Eric Vergne som vägde 70 kg till sina 182 cm inför säsongen. Fransmannens nya teamkollega, 19-årige Daniil Kyijat, är ­bara en centimeter kortare men han väger sex kilo mindre. Viktskillnaden mellan dem tvingade fransmannen till en mycket sträng diet under vintern.

– Jämfört med min teamkollega förlorar jag fyra ­tiondelar per varv och jag höll en så strikt diet att kroppen inte klarade av det, berättar fransmannen för tyska journalister.

– Mellan tävlingarna i Australien och Malaysia lades jag in på sjukhus eftersom jag hade vätskebrist samt saknade viktiga vitaminer och mineraler. Jag var väldigt, väldigt svag.

Tagit bort vattnet

Det pratas om att förare inte äter och dricker inför kvalen för att minska vikten i bilen och Saubers Adrian Sutil har tagit bort sin vattenflaska ur bilen för att spara ett kilo.

– Ärligt talat är situationen grotesk, säger Vergne som bröt efter åtta varv i går och som nu har brutit två av tre lopp.

– Det är enormt svårt att köra en F1-bil och vi behöver alla krafter och alla kunskaper vi har. Att vara tvungen att banta är inte bra. Kroppen har också gränser och till slut vill den inte mer.

Förarna har försökt att hitta en gemensam lösning, men det finns flera olika åsikter.

– Vi är inte överens än, ­säger Jean-Eric Vergne.

– De lättare förarna vill gärna behålla den fördel de har nu.

FAKTA

Så lite väger F1-förarna

Felipe Massa 166 cm/58 kg

Kamui Kobayashi 170 cm/60 kg

Fernando Alonso 171 cm/67 kg

Pastor Maldonado 173 cm/64 kg

Sergio Perez 173 cm/63 kg

Valtteri Bottas 173 cm/70 kg

Sebastian Vettel 174 cm/64 kg

Lewis Hamilton 174 cm/64 kg

Kevin Magnussen 174 cm/68 kg

Kimi Räikkönen 175 cm/70 kg

Nico Rosberg 178 cm/64 kg

Jules Bianchi 179 cm/68 kg

Esteban Gutierrez 180 cm/61 kg

Daniel Ricciardo 180 cm/66 kg

Romain Grosjean 180 cm/68 kg

Marcus Ericsson 180 cm/68 kg

Daniil Kvyat 181 cm/64 kg

Max Chilton 182 cm/65 kg

Jenson Button 182 cm/69 kg

Jean-Eric Vergne 182 cm/70 kg

Adrian Sutil 183 cm/75 kg

Nico Hülkenberg 184 cm/74 kg

Annas toppar och floppar i Bahrain

TOPPAR

Silverpilen

Duellen mellan jagande Nico­ Rosberg och ledande Lewis ­Hamilton var fantastisk. Den gav mig tron på sporten till­baka. Äntligen.

Force india

För första gången sedan 2009 står en Force India på prispallen. Sergio Perez var tvåa. Nico Hülkenberg var femma – och han är trea

i VM efter Rosberg och Hamilton.

Daniel Ricciardio

Startade som 13:e man – var fyra i mål. Körde dessutom snyggt och fräckt om sin teamkollega, den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel, ett par varv före målflagg.

FLOPPAR

Ferrari

Fernando Alonso var nia, Kimi Räikkönen tia. Det krävs mer av två världsmästare och mer av Ferrari.

Pastor Maldonado

Esteban Gutierrez var inne i kurvan med sin Sauber. Då torpederades han av Maldondos Lotus. Gutierrez flippade upp i luften och snurrade minst ett varv innan han landade på hjulen. Han hade tur som inte blev skadad. Maldonado fick två rejäla straff.

Sebastien Vettel

Omkörd av teamkollegorna, frånåkt av Mercedes. De senaste årens dominant har det tungt nu.