VM-ledaren är oroad trots snabbaste tiden

”Ett par andra har kommit närmare”

Nico Rosbergs ledarbil 2014
Nico Rosbergs ledarbil 2014
SPORTBLADET

Mercedes behåller greppet.

Men konkurrenterna kommer allt närmare:

– Därför är jag inte helt optimistisk, säger Nico Rosberg.

VM-ledaren var snabbast  (1.26,225) på det andra passet inför Italiens GP på Monza. Hans teamkollega Lewis Hamilton hade problem med hydrauliken och tappade en halvtimme av passet, men var ändå näst snabbast (+0,061). Därefter följde Kimi Räikkönen, Ferrari (+0,106) och Fernando Alonso (+0,340) båda Ferrari.

– Sett till ett varv verkar det som om vi fortfarande dominerar, men när det gäller longrunsen så är det ett par andra som har kommit närmare. Det gör att jag inte är helt optimistisk, säger Rosberg till tyska medier inför säsongens 13:e VM-deltävling.

– Det var en bra dag, det var roligt att köra, även om jag inte trivdes riktigt i bilen.

Ferrari utan hopp

På Monza ställer stallen och förarna in bilen på ett väldigt annorlunda sätt jämfört med de andra banorna. Den klassiska italienska racerbanan har långa rakor, förarna tvingas till hårda inbromsningar och det är hastigheter över 350 km/timmen. Bilarna körs med väldigt låg downforce och med lite bakvinge. De kan leda till att bilen glider lite på banan.

– Det är de där små problemen som man annars inte ens noterar som gör stor skillnad här, säger Rosberg.

 Ferrari, som nu kör på hemmabanan har inte allt för stora förhoppningar inför helgen, trots att båda förarna var snabba under fredagen:

– Jag förväntar mig att det blir ett tufft lopp. Vi ligger efter när det gäller toppfarten. Kanske märks det inte så mycket under kvalet, men i loppet är det ett stort avstånd till bilarna som kör med motorer från Mercedes och Red Bull, säger Kimi Räikkönen.

Nytt chassi

Den regerande mästaren Sebastian Vettel kommer till Monza med ett nytt chassi och han var nöjd med sina totalt 54:a varv (vilket är mer än en tävlingsdistans) och en sjundeplats på den andra träningen.

– Vi hade en dag utan problem och det är positivt för så är det inte alltid. Vi kund köra många varv, det kan vi bygga vidare på och vi hade till och med tid över på slutet.

För Marcus Ericsson var det återigen en dag i slutet av resultatlistan. Svensken var 23:a på den första träningen (1.30,948) och 22:a på den andra (1.29,275). Därmed var han sist båda passen och fick stryk av sin teamkollega, debutanten Roberto Merhi  på det första passet och på det andra var körde Kamui Kobayashi den andra Caterhambilen och han var också snabbare än svensken.

– Vi fick till bra grundinställningar direkt på mitt första varv, men tyvärr fick jag problem med bromsarna på det andra och då kunde vi inte förbättra varvtiden, säger Marcus Ericsson.

– Det var otroligt synd, det hade varit bra att få jobba vidare under passet, men nu tappade vi viktig tid på banan. Vi lyckades lösa problemen till det andra passet och det var ett bra pass, vi kunde köra många var och fick med oss mycket information.

Kvalet avgörs kl 14.00 i morgon lördag.