”Jag gjorde fel och fick betala...”

Körde av och bröt senast – nu jagar Ericsson revansch

”Har en riktigt bra känsla”Efter missen i Malaysia har Marcus Ericsson laddat om. Nu går han för nya VM-poäng i Kinas GP.
”Har en riktigt bra känsla”Efter missen i Malaysia har Marcus Ericsson laddat om. Nu går han för nya VM-poäng i Kinas GP.
SPORTBLADET

Han följde upp tidernas bästa kval med en dundertabbe.

Nu vill Marcus Ericsson ta r­evansch.

– Jag är övertygad om att det blir en positiv helg, säger han.

Svensken inledde säsongen med att ta poäng i Australien, han följde upp det med karriärens bästa kval i Malaysia – men misslyckades sedan i loppet där han gjorde ett misstag som tvingade honom att bryta loppet.

– Jag gjorde fel och jag fick betala för det. Det måste jag lära mig någonting av, säger Ericsson under presskonferensen inför Kinas GP.

– Jag är inte den första som gör ett misstag under ett F1-lopp och jag är säkerligen inte heller den sista som gör det.

”Är ingen enkel bana”

Nu väntar Kinas GP i Shanghai och svensken vill ha revansch på sin snöpliga miss:

– Banan i Shanghai körde jag på redan förra året, men den är inte enkel. Det är en väldig mix av snabba och betydligt mer långsamma kurvor, säger Marcus Ericsson.

– Man måste bromsa hårt inför vissa kurvor och det gör att bilen måste ha en bra bromsbalans. Jag tror att vi ställer in bilen på ungefär samma sätt som i Malaysia eftersom banorna har vissa likheter. Däremot är väderförhållandena annorlunda, det är inte lika varmt som i Sepang vilket påverkar däcken. Jag har en riktigt bra känsla eftersom bilen är bra. Vi ser fram emot att utvecklas ännu mer och ta fler steg framåt i Kina, vi ser även fram emot att ta fler poäng. Jag är övertygad om att det blir en positiv helg.

Jagar poäng

Sauber ligger just nu på plats fyra i märkes-VM, detta tack vare premiären där Felipe Nasr överraskade med en femteplats och Ericsson tog VM-poäng han med. Till loppet i Kina har stallet en ny framvinge och dessutom borde de långa rakorna i Shanghai passa teamet eftersom bilen har haft en bra toppfart hittills under säsongen.

– Vårt mål är att ta VM-poäng varje lopp och sett till vår prestanda är det ett realistiskt mål, säger Ericsson.

– Dessutom måste vi hålla ett bra tempo när nu bilarna utvecklas hela tiden, det är trots allt det som det handlar om.

Det här är Kinas GP

Banlängd: 5,451 km (56 varv).

Kurvor: 9 höger, 7 vänster.

Avstånd till första kurvan: 260 m.

Genomsnittsfart: 204 km/tim.

Antal växlingar per varv: 57.