Tillbaka på pallen: ”Vi vill ha mer”

Räikkönen tvåa i Bahrain – besviken ändå

SPORTBLADET

Kimi Räikkönen har inte stått på prispallen sedan 2013.

Nu är han tillbaka – och han vill ännu högre upp.

– Vi kommer snart att vinna lopp, säger han.

Senast finländaren stod på prispallen var i oktober 2013. Då var han tvåa för ­Lotus. Sedan dess har han bytt tillbaka till Ferrari och i Bahrains GP var han tvåa bakom Lewis Hamilton, Mercedes.

Men han är inte nöjd:

– Visst är vi glada över ­andraplatsen, men det är ändå en besvikelse. Det är inte där vi vill vara, vi vill ha mer, säger han.

– Det är nog inte många som hade trott att vi skulle vara här, med ­tanke på hur fjolåret såg ut. Hela paketet har utvecklats ­sedan 2014 och ­motorn har tagit ett stort steg ­framåt, men det är inte bara den. Bilen är ­också bättre, det är mer down­force och den är enklare att köra.

Hittat bra form

Ferrari har haft en förare på prispallen i varje lopp under 2015, Sebastian Vettel vann dessutom Malaysias GP och det var stallets ­första seger på två år. ­Förändringen är märkbar och även om stallet inte har kunnat utmana Mercedes under kvalen så är bilen betydigt bättre när det kommer till ­racen.

– Ferrari verkar ha hittat någon grej som gör bilen enklare att köra och det är där ­skillnaden finns jämfört med de ­senaste åren, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som själv har kört F1 för ­Ferrari.

Mekaniska problem

– Förarna kan attackera hårdare i ingången på ­kurvorna, de behöver inte kämpa för att få bilen dit de vill ha den. När man som ­förare inte trivs med bilen händer det andra grejer när man vrider på ratten och man måste hela tiden ­parera in genom svängen. Då ­hamnar bilen en halv meter fel och missar bromspunkt­en. Det kan låta så ­enkelt men det är en ­vetenskap. I Bahrain hade Räikkönen bilen under sig medan hans kollega ­Sebastian Vettel, som kört felfritt i de tre första loppen, fick kämpa och gjorde små missar hela ­tiden. Det är så små marginaler mellan att ligga lite under gränsen, på den eller ta i för mycket och köra över den, säger Johansson.

Marcus Ericsson hade en bra inledning på loppet, men ett mekaniskt problem i samband med ett hjulbyte gjorde att han bara var 14:e man i mål.