Ericsson kraschade hårt i Belgien

”Jag är okej”

SPORTBLADET

Marcus Ericsson var på väg mot en mycket bra varvtid.

Då tappade han kontrollen över bilen och kraschade.

– Jag gjorde ett misstag, säger han.

Ericsson kör en blågul Sauber.
Foto: Foto: TT
Ericsson kör en blågul Sauber.

Sauber har fått en ny uppdatering till motorerna inför Belgiens GP och precis som förväntat kunde både Marcus Ericsson och Felipe Nasr köra betydligt snabbare än tidigare. Under den andra tidsträningen satte båda förarna fina varvtider, men när ungefär tio minuter återstod av träningen tappade Marcus Ericsson kontrollen över sin F1:a och kraschade hårt in i däcksbarriären och bilen fick rejäla skador.

– Jag är okej, meddelade svensken över radion.

– Jag slog i muren hårt, jag är ledsen.

Förarmiss

Bilen transporterades tillbaka till garaget och Saubers team kommer att behöva arbeta hårt under natten för att få i ordning på bilen till det tredje passet som startar i morgon förmiddag.

–Tyvärr gjorde jag ett misstag i Pouhon, jag hamnade på gräset intill kantstenen och kunde inte styra bilen. Jag for in i däcksbarriären, berättar Ericsson.

– Jag vill be teamet om ursäkt för det arbete som jag har orsakat. Det kan hända när man kör racerbil, men det är ändå frustrerande när det händer. Det var en positiv dag för oss fram till kraschen och vi kan ta med oss många bra sager till resten av helgen.

Uppdateringen av motorn väntas göra bilen runt fyra tiondelar snabbare per varv, enligt Ericssons teamkollega Felipe Nasr och förhoppningen är att teamet ska ta sig uppåt i fältet och vara med och slåss om poängplatser under söndagens lopp.

– Vi förväntar oss en ­bättre prestanda, det gäller inte bara motorn utan även hur det är att köra bilen, ­säger svensken.

– Denna bana ska passa bilen bättre än de tidigare och jag hoppas att vi kan ­finnas med mitt i fältet och att vi ska kunna vara med och kämpa om poäng.

Nico Rosberg, Mercedes, var snabbast under de båda passen på den över 7 km långa banan Spa-Francorchamps, men tysken hade problem och han tvingades också avsluta passet i förtid sedan hans högra bakdäck exploderat när ungefär 25 minuter återstod av passet.

FAKTA

Resultat träning 2

1 Nico Rosberg Mercedes 1m49.385s - 19

2 Lewis Hamilton Mercedes 1m49.687s 0.302s 23

3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m50.136s 0.751s 15

4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m50.399s 1.014s 18

5 Kimi Räikkonen Ferrari 1m50.461s 1.076s 23

6 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m50.461s 1.076s 21

7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m50.489s 1.104s 21

8 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m50.709s 1.324s 18

9 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m50.928s 1.543s 24

10 Sebastian Vettel Ferrari 1m50.940s 1.555s 23

11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m50.971s 1.586s 21

12 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m51.037s 1.652s 24

13 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m51.117s 1.732s 25

14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m51.250s 1.865s 25

15 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m51.317s 1.932s 16

16 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m51.588s 2.203s 26

17 Jenson Button McLaren/Honda 1m51.854s 2.469s 16

18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m52.570s 3.185s 14

19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m54.065s 4.680s 17

20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m54.253s 4.868s 14