Aftonbladet
Dagens namn: Kristina, Kerstin
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

’Gapet till de som jagar blir mindre’

2014 och 2015 tillhörde Mercedes.

Vem tar kommandot 2016?

– Sannolikt är Ferrari mer än ett hot nästa år, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Sedan reglerna gjordes om inför 2014 har Mercedes med förarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg dominerat F1, men till nästa år kan Mercedes fullständiga dominans vara över.

– Vi måste lägga på ett kol till, den som vill slå Mercedes måste ta större steg, säger Sebastian Vettel till Motorsportmagazin.

– Men om man ser till var vi stod för ett år sedan var 2015 ett fantastiskt år, men vi är inte tillräckligt nära än. Vi är inte favoriter och det vill vi ändra på.

”De har ett bra paket”

Som det ser ut nu avgörs F1 2016 under 21 deltävlingar, Renault är tillbaka som fabriksteam med en stark budget och ett nytt team tillkommer. Haas F1 har fått precis så mycket hjälp av Ferrari som reglerna tillåter och ställer upp med två förare som har erfarenheter från F1: Romain Grosjean och Esteban Gutierrez.

För svensk del stannar Marcus Ericsson kvar hos Sauber och för att få en liten vink om vad nästa säsong kan innebära har Sportbladet tagit hjälp av den tidigare F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

– Man kan förmoda att Mercedes kommer att vara bäst igen, de har ett bra paket, men gapet ner till de som jagar blir mindre och mindre, säger svensken som har kört närmare 80 F1-lopp för bland annat Ferrari som McLaren.

– Jag tror att Ferrari med sina två duktiga förare, Vettel och Räikkönen, kommer att vara jämnare nästa år och kan konkurrera med Mercedes om segrar betydligt oftare. Dessutom är jag övertygad om att McLaren-Honda tar ett stort steg framåt, vilket inte är så svårt med tanke på vilken låg nivå de har befunnit sig på i år. Dessutom får vi se om Renault gör en bättre motor, funkar den är Red Bull med i toppen igen.

Testerna avgörs i februari

Försäsongen har redan startat i fabrikerna, men bilarna presenteras först om lite mer än en månad.

De första testerna avgörs i februari och säsongspremiären är sedan i mars.

Marcus Ericsson McLaren-Honda Lewis Hamilton Nico Rosberg

Så blir formel 1 2016: Stefan ”Lill-Lövis” Johansson tippar exklusivt för Sportbladet

De slåss om VM

Man kan förmoda att Mercedes kommer att vara bäst igen eftersom de har ett komplett paket med det bästa chassit, den bästa motorn och bra förare, även om jag tror att gapet blir mindre och mindre. Det blir spännande att se var ­Renault är med sin motor nästa år och jag är övertygad om att Ferrari kommer att jobba stenhårt och komma närmare, sannolikt är italienarna mer än ett hot nästa år och kan konkurrera med Mercedes i flera lopp.

 

De överraskar

McLaren-Honda kommer att ta ett jättekliv framåt, men det är inte så svårt att ta sig till 95 procent med tanke på var de befann sig i år. Däremot blir det knepigt att fixa till de sista fem procenten, det är det alltid.

 

Vinnarna

Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen kommer att vara ­bättre nästa år. Räikkönen har haft en fruktansvärd otur hela 2015, allt som har gått fel hos Ferrari har gjort det på hans bil, mekaniska fel, strategifel, missar i depån. Hans resultat i år ger ingen rättvis bild av säsongen. Både han och bilen kan bättre.

 

Sauber

De tillhör mittgruppen där alla slåss för att överleva, men de måste lägga nästan 1 000 miljoner dollar till för att bli bättre och har inte de pengarna. I dag finns det inte sponsorer så det räcker till alla och faktum är att om inte F1 l­öser problemet med ekonomin finns det ingen lösning för något av teamen längre ner i fältet. Alla team utom bilfabrikanterna andas väldigt tunn luft. Deras enda chans är att göra som 2015, vara med i början av säsongen och hoppas att fem–sex andra bilar som bör ta poäng bryter loppen. Det är betydligt lättare att ta poäng under inledningen av säsongen än i slutet, men samtidigt kan man inte lita på det. Det kan lika gärna vara Sauber som gjort en teknisk miss, bryter och blir utan poäng. Så såg det ut 2014.

 

Nykomlingarna Haas

Deras ägare har gjort allt rätt hittills, de har valt att vara ett B-team till Ferrari vilket gör att de kan lägga ner så lite e­nergi som möjligt på nonsens, de litar på att Ferrari ­hjälper dem med elektronik, växellåda och motor. De får så mycket hjälp som reglerna tillåter och det är det enda sättet att komma in i F1 som nytt team. Det är ett team som kan överraska och ta poäng.

 

Renault

Det är kul att ännu en biltillverkare är tillbaka i F1, men det lär ta ett par år innan de kan fajtas om en VM-titel. ­Ambitionen är där och budgeten är i nivå med de andra ­fabriksteamen, därför kommer det att blir bra – framöver.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Om Aftonbladet