Sportbladet

Säkrare F1 förändrar bilens utseende

”Förarna behöver ha ett extra huvudskydd”

Nästa år väntar nästa F1-revolution.

Med nya regler och bilarna får ett nytt utseende för att skydda förarna.

– Förarna känner att de behöver ha ett extra huvudskydd, säger Alexander Wurz.

– Och det senast 2017.

Alexander Wurz.
Alexander Wurz.Foto: TT

Österrikaren, som själv var nära att träffas i huvudet av David Coulthards bil under Australiens GP 2007, är ordförande i förarföreningen och arbetar för att öka säkerheten i bilen. Man har diskuterat att stänga cockpit, likt på ett flygplan, men inte hittat någon lösning för hur man snabbt ska få ut föraren om det exempelvis börjar brinna. Därför föreslår förarna nu en annan lösning, halo, där en stålring ska skydda förarens huvud från kringflygande föremål. Mercedes har tagit fram designern och den lösningen ska inte påverka förarens sikt.

– Stålpinnen i mitten är inte mer än 30 mm bred och det är 80 mm mellan ögonen. Visst kan det vara irriterande i början, men man vänjer sig, säger Wurz enligt motorsporttotal.

– Förhoppningen är att FIA:s tekniska arbetsgrupp inte har några invändningar vid nästa möte.

Ingen nackdel

Gruppen träffas i morgon och förarnas säkerhet är en viktig fråga. Ända sedan Felipe Massa fick en metallfjäder i huvudet under en tävlingshelg 2009 har man försökt att hitta en lösning på hur man ska skydda förarens huvud, både när han själv är inblandad i en olycka och om det skulle komma andra föremål mot hans huvud när han kör.

– Det har visat sig att detta koncept är det mest effektiva, som jag ser det finns det ingen nackdel, säger Wurz, men samtidigt har han ingen lösning på hur föraren ska kunna kliva i och ur bilen.

– Det måste teamen lösa de kommande månaderna.

Dyrare än bilen

Och när det gäller utseendet så anser den tidigare F1-föraren att säkerheten är viktigare än utseendet.

– När det handlar forskning sätter vi alltid säkerheten först. De första prototyperna såg verkligen hemska ut, men dagens halo-system  är rätt snyggt och kanske kan det bli ännu snyggare.

– Kanske hade det varit bättre med en sluten cockpit, men det hade varit svårare att bygga och extremt dyrt. Om en bil i formel 4 kostar en miljon kan inte cockpit kosta två miljoner. Dessutom kan det bli ett problem med sikten om det regnar eller om en motståndare spiller olja på banan. Hur ska det rengöras ?  Vad händer om det börjar brinna? Även om forskningen säger att det är den bästa lösningen så kommer det att dröja länge innan vi kan omsätta det.