Förarna kritiska mot världens snabbaste stadslopp

”Krockar du där har du ett riktigt problem”

SPORTBLADET

På söndag debuterar F1 på världens snabbaste stadsbana, men förarna är oroliga över säkerheten.

De misstänker att alla kurvor inte är tillräckligt säkra.

– Jag tvivlar när jag ser den här kurvan, säger VM-ledaren Nico Rosberg.

Stadsbanan i Baku ska vara spektakulär, modern, underhållande och den snabbaste stadsbanan i världen. Förarna når 340 km i timmen på vissa delar medan andra är smala, trånga och går genom de historiska delarna av staden. Där finns det ingen plats för några moderna avåkningszoner, gör föraren ett misstag sitter bilen i muren.

Det oroar den tidigare världsmästaren Jenson Button:

– Vi jobbar väldigt hårt med säkerheten och vi har förbättrat flera banor, men så kommer vi hit till kurva tre, sju och femton. Där finns det inga avåkningszoner alls. I kurva sju är det bara en barriär innan muren och man kan inte göra någonting eftersom det är en gammal byggnad bakom, säger han till motorsporttotal sedan han gått runt banan.

– Krockar du där har du ett riktigt problem.

Mot muren i 300 knyck

Han är också oroad över kurva 15 som ligger direkt efter en raksträcka där körarna kör rakt mot en gammal mur.

– Du kommer i nedförsbacken och håller en hastighet av 300 km/timmen. Får du ett problem där måste du styra mot höger, där finns en nödutgång.

Flera stall misstänker att det kommer att gå snabbare i Baku än på Monza, som är en riktigt höghastighetsbana. Det är en av anlendignarna till att Button inte jämföra Europas GP med det klassiska stadsloppet i Monaco.

– I Monaco finns det inte heller så många avåkningszoner, men banan här i Baku är betydligt snabbare. Därför går det inte att jämföra de två, säger Button.

– Det verkar som om vi tar ett steg bakåt i utvecklingen när det gäller vissa områden. Kanske borde vi istället köra banan åt andra hållet.

Varvet i Azerbajdzjan körs motsols för att göra loppet ännu lite klurigare för förarna och Button är inte den enda tar upp säkerhetsaspekten inför helgens lopp.

– Jag är oroad över avåkningszonerna. Kurva två och tre ser inte alls bra ut och i kurva 15 kör du rätt mot en mur, påtalar Mercedes VM-ledare Nico Rosberg som sprungit banan för att lära känna den.

– Jag litar på FIA (internationelal bilsportförbundet). De har gjort alla beräkningar och jag hoppas verkligen att allt stämmer för när jag nu ser kurvorna framför mig så tvivlar jag på det.