”Bygg murar i kurvorna”

F1-gurun Bernie Ecclestone vill se fler olyckor

Marcus Ericsson.
Foto: GETTY SPORT
Marcus Ericsson.
SPORTBLADET

Ett misstag straffas inte tillräckligt hårt.

Det anser Bernie Ecclestone som ni vill ha fler murar - och fler olyckor i F1.

– I kurvorna vill jag ha murar som är 40 cm höga, säger F1-promotorn

Publiken sviker F1, antalet tv-tittare minskar och sporten får kritik för att den är för tråkig.

Därför vill Bernie Ecclestone göra förändringar. Han vill att förarnas misstag ska bestraffas hårdare, att det ska ske fler olyckor och att publiken inte ska se när föraren kliver ur bilen utan att vraket ska täckas och förarna föras till sjukhus utan att publiken vet om han är oskadd eller inte.

- Om det sker en sådan olycka som den Fernando råkade ut för bör man täcka för området och låta ambulansen ta hand om föraren och köra honom till sjukhus, säger Ecclestone som pratar om den olycka som skedde i Melbourne tidigare i år.

– Föraren förs till sjukhus och sedan meddelar vi att han tack och lov har klarat sig. Det är lite showbiz över det hela.

Större risker

Han vill helt enkelt göra sporten mer spännande med hjälp av fler riskfyllda manövrar.

– Förr i tiden kom folk till banan och tänkte att det kanske dör någon idag. I dag kommer de till banan och vet att det inte är någon som dör, säger han enligt motorsportmagazin.

- Det är bra, men jag skulle vilja bygga 40 cm höga murar i kurvorna. Man har sagt till mig att förarna inte ska få köra utanför banan och gör vi så kommer de inte heller att göra det.

Under året har banbegränsningen diskuterats många gånger, förarna kör över gränsen för att skaffa sig en fördel. De kör över markeringen och ut på avåkningszonen, vilket inte hade varit möjligt om banan begränsats av en mur.

– Det var ingen som körde utanför banan i Baku, Monaco eller i Singapore och de stadsloppen var rätt bra race. Är det någon som har en cirkus och erbjuder trapetskonstnärer 15 meter upp i luften så går folk dit, men om de utför konsterna en meter över golvet säger folk istället att ”det där klarar jag också”.

Vill inte se dödsolyckor

Förarna har också hört Ecclestones åsikter, men är inte speciellt intresserade av den typen av förändring.

– Jag tror inte att det är någon som vill se att två eller tre av de förarna som är med när säsongen inleds inte finns när säsongen avslutas, säger Ferraris Sebastian Vettel som vunnit fyra VM-titlar.

– Vi kör numera i 340-350 km/timmen på varje bana. Så var det inte tidigare. Tack och lov går det sällan snett.

Förarna ser hellre att avåkningszonerna är av grus, än av asfalt som det ofta är idag.

– Jag tycker att banorna kan vara mer utmanande, säger Force Indias Sergio Perez.

– Det behöver inte vara med murar, men föraren ska bestraffas för sina misstag. Är det grus som gör att man tappar tid är det bra för sporten och det gör också att vi som förare inte går över gränsen.