Två chanser till 300 miljoner kr

Sauber slåss om stora pengar – Ericsson om en ny säsong

SPORTBLADET

16 förare är bekräftade för F1 år 2017.

Marcus Ericsson är inte en av dem.

– Självklart vill jag stanna i formel 1, säger han.

Förra veckan presenterade Williams sin förarduo för 2017, därefter följde Renault, Force India och Haas. Därför finns det bara fyra förarplatser lediga till nästa säsong. Två av dem finns hos Sauber och två hos Manor.

Det gör att Marcus Ericssons dröm om att flytta till ett av teamen som ligger högre upp i konstruktörsmästerskapet har spruckit, men han lär stanna i F1 – precis som han hoppades på när Sportbladet pratade med honom.

Nytt hopp i stallet

– Självklart vill jag stanna i formel 1, det är prioritet. Jag är på en nivå både när det gäller erfarenhet och prestation att jag kan slåss om poäng varje helg, men jag vill ha materialet att kunna göra det också.

Troligen stannar han hos Sauber för en tredje säsong tillsammans. Även om stallet har haft ett tungt år, där bilen inte var klar till de första testerna och det under våren saknades pengar till uppdateringar, så finns det hopp om framtiden. I somras tog nya ägare över vilket har gjort att bilen har utvecklats och för två veckor sedan körde svensken in säsongens bästa resultat. Han var en placering utanför poängen i Mexiko. En poäng skulle ge teamet plats tio i märkes-VM och det skulle betyda ungefär 300 miljoner kronor i prispengar. Nu återstår det två chanser – eller 611 kilometer – av årets säsong.

”En enorm chans”

Till nästa år kommer nya regler som återigen kan förändra hackordningen inom F1 och Sauber har värvat Jörg Zander till posten som teknisk direktör. Han arbetade för flera F1-team mellan 2002 och 2009, bland annat var han chefsdesigner hos Sauber mellan 2006 och 2007, men har de senaste åren arbetat med Audis framgångsrika satsning på långlopp (bland annat Le Mans).

– De nya reglerna är en enorm chans för oss, med hjälp av kreativa lösningar och innovation kan vi sätta ett avtryck, säger Zander.

– Vi vill självklart förbättra oss och etablera oss som ett team mitt i fältet.

Allt talar för att det är det jobbet Marcus Ericsson också får koncentrera sig på under 2017 – så många andra möjligheter finns det inte kvar.

FAKTA

Förarläget i F1 inför 2017

Mercedes: Lewis Hamilton och Nico Rosberg har båda kontrakt

med teamet. Rosberg förlängde sitt i somras.

Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen fortsätter. Räikkönen förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Williams: Valtteri Bottas stannar kvar i teamet medan Lance Stroll är nykomling. Hans pappa har investerat i teamet, han har varit testförare under året och han vann även EM i Formel 3. 2017 blir 18-åringen fältets yngste förare.

Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen fortsätter att köra tillsammans.

Force India: Sergio Perez är kvar i teamet medan Esteban Ocon ersätter Nico Hülkenberg. Ocon har kört F1 för Manor och stöttas av Force Indias motorpartner Mercedes.

Renault: Nico Hülkenberg har lämnat Force India och bildar team med Jolyon Palmer som debuterade för Renault i år.

Toro Rosso: Carlos Sainz och Daniil Kvyat får fortsatt förtroende.

Sauber: Ingen förare är klar. Det mesta talar för att Marcus Ericsson och Felipe Nasr får fortsatt förtroende – om inte motorleverantören Ferrari vill se Esteban Gutierrez i teamet.

McLaren: Fernando Alonso bildar team med Stoffel Vandoorne.

Vandorrne ersatte Alonso när han var skadad i våras och han tog poäng i sin debut. Jenson Button hävdar att han tar ett sabbatsår och ska vara utvecklingsförare i teamet.

Manor: Ingen förare är klar. Det ryktas att stallet behöver en tiondeplats i VM för att överleva ekonomiskt. Motortillverkaren Mercedes ser gärna att Pascal Wehrlein får fortsatt förtroende, vid sidan av honom sägs Antonio Giovinazzi, som väntas vinna GP2 i år, Saubers Felipe Nasr och GP2-föraren Jordan King förhandla med teamet.

Haas: I går kväll bekräftade teamet två förare. Romain Grosjean behåller sin plats och han får sällskap av danske Kevin Magnussen. Magnussen har kört F1 för både McLaren som Renault.