Ska Nico Rosberg palla för trycket?

Topp 3 räcker för Rosberg att ta första VM-titeln: Spännande

SPORTBLADET

Nico Rosberg eller Lewis Hamilton?

För tredje gången gör de två upp om VM-titeln i Formel 1 – men Rosberg har aldrig vunnit.

Pallar han för trycket den här gången?

Det återstår 55 varv eller lite mer än 303 km av årets säsong och nu ska mästaren koras. Mercedes Nico Rosberg leder VM, men startar från andra rutan.

Framför honom står de två senaste årens världsmästare, hans teamkollega Lewis Hamilton som är 12 poäng bakom totalt.

De två gör upp om titeln. Man mot man i två identiska bilar.

– Det är en fruktansvärt svår situation för oss som team, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

– Vårt mål är att ingripa så lite som möjligt. Det enklaste är att låta dem göra upp på banan.

”Fruktansvärt bitter 2014”

Ska det lyckas krävs det att materialet håller. För två år sedan var det ett tekniskt fel på bilen som hindrade Rosberg från att utmana Hamilton i kampen om VM-titeln. Britten vann loppet, fick dubbla poäng för finalsegern vilket också gav honom VM-titeln medan Rosberg som brutit loppet tittade på och fick nöja sig med att vara den förste förloraren.

– Jag minns finalen i Abu Dhabi 2014, det var fruktansvärt bittert för Nico, säger Wolff till motorsporttotal.

– I år var det förstås ett trauma för Lewis i Malaysia, han ledde loppet och motorn bara lade av. Detta är en högteknologisk sport och sådana saker kan naturligtvis hända, även om vi jobbar för att undvika det. För mig är den som har flest poäng en värdig mästare.

Mercedes har dominerat sporten sedan regeländringen 2014 då det också infördes nya motorer. Hamilton har vunnit två VM-titlar och i år har teamet tagit pole position under 20 av 21 tävlingshelger. Britten tog säsongens tolfte pole position när han var snabbast i gårdagens kval och han har det bästa utgångsläget i dag – men han har inte avgörandet i egna händer.

”Kan inte kontrollera”

Ska han vinna titeln får Nico Rosberg inte ta en plats på prispallen.

– Jag måste fundera ordentligt på strategin och på hur saker och ting ska fungera för att jag ska ta den här segern. Just nu har jag lite bättre fart än de andra, men jag kan aldrig kontrollera det som händer bakom mig, säger Hamilton när han möter media efter kvalet.

– Jag kan bara fokusera på mitt race, sedan vet man aldrig vad som kan hända och hur det påverkar andra.

Hamilton har vunnit de tre senaste loppen, Rosberg har varit tvåa.

Lyckas tysken med det i dag vinner han sin första VM-titel och blir den första mästarsonen på 20 år att upprepa sin fars bedrift.

Då vann Damon Hill, son till Graham Hill som var mästare 1968.

– Jag har ett bra utgångsläge för en vinst. Jag vill avsluta säsongen på ett positivt sätt, säger Rosberg vars pappa ”Keke” vann VM 1982.

– Det finns flera bra möjligheter i morgon (läs: i dag) och jag ser fram emot en mycket spännande kamp.

Den startar på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi klockan 14.00.

FAKTA

Rosberg blir världsmästare om han ...

... tar en av de tre första placeringarna i Abu Dhabi.

... är fyra, femma eller sexa, samtidigt som Hamilton slutar tvåa eller sämre.

... är sjua eller åtta, samtidigt som Hamilton kommer trea eller sämre.

... bryter loppet eller slutar nia eller sämre samtidigt som Hamilton slutar på plats fyra eller sämre.

Hamilton blir världsmästare om han ...

... vinner och Rosberg inte är bättre än fyra.

... är tvåa och Rosberg inte är bättre än sjua.

... är trea och Rosberg inte är bättre än nia.

FEM FORMEL 1-DRAMAN VI MINNS I SLUTET AV SÄSONGERNA – FRÅN SENNA/PROST-KRASCHEN TILL KVADRUPELSLAGET 2010

1990: Det var en krasch som avgjorde VM 1990, den inträffade i den första kurvan av säsongens näst sista lopp på Suzuka i Japan. Ayrton Senna hade nio poängs försprång på sin ärkerival och före detta teamkollega Alain Prost. En seger gav nio poäng och det var alltså 18 poäng kvar att tävla om. För att Prost skulle hålla liv i mästerskapet var han tvungen att ta fler poäng än Senna. Senna hade pole position i sin McLaren (men anser att den ligger på fel sida av banan och försöker få tävlingsledningen att ändra första startposition från höger till vänster, men han får inte igenom det förslaget). 

I racet gjorde Ferrariföraren Prost en bättre start från den andra rutan, han var först in i den första kurvan och räknade med att den var hans. Senna var av en annan åsikt, bromsade inte och de kolliderade. Båda bröt loppet, som kördes vidare utan dem. Detta gjorde att Senna, som hade sex segrar mot Prosts fem, vann VM även om det var en deltävling kvar.

– Jag har inga problem att förlora VM, jag har förlorat många men aldrig på ett sådant sätt, sa Prost efteråt.

Senna skyllde däremot på att pole position låg på andra sidan:

– Det var klart att den första kurvan skulle avgöra, framförallt efter det att domarna bestämde sig för att behålla den på insidan av banan, sa han efteråt.

– Hade pole position varit på utsidan är jag övertygad om att olyckan aldrig hade inträffat.

1994: Finalen avgjordes i Adelaide, Australien och Michael Schumacher hade en poängs försprång på Damon Hill inför loppet. Återigen var det en kollision som avgjorde mästerskapet.

Tysken som körde för Benetton gjorde en miss på det 35:e varvet, i utgången av kurva fem gick han i muren med båda hjulen på höger sida och Hill som låg precis bakom såg sin chans. Vad han inte visste var att Schumachers hade skadat sin bil och aldrig skulle kunna nå i mål. Hill satsade på en omkörning, men Schumacher ville inte förlora den efterlängtade titeln utan stängde dörren och torpederade sig själv ur loppet. Schumacher bröt loppet medan Hill kör vidare, men britten Williams hade också fått en smäll och tvingats in i depån. Efter ett par minuter stod det klart att även Hill kört färdigt – och Schumacher vunnit sin första av sju VM-titlar.

– Som jag ser det är det trots allt Damons eget fel. Schumacher kom tillbaka in på banan och har inga ögon i nacken, säger den trefaldige världsmästaren Niki Lauda till RTL.

Det är många som inte delar den åsikten.

1997: Återigen var Michael Schumacher inblandad i en kamp om VM-titeln och återigen var det en kollision som avgjorde.

Nu körde han för Ferrari och skulle ge teamet den första VM-titlen sedan 1979. På andra sidan stod rebellen Jac Villeneuve, Williams. Han är son till den stora Ferrarilegendaren Gilles Villeneuve och inför finalen i spanska Jerez hade Schumacher en poängs försprång. Villeneuve visste mycket väl vad som hade hänt tre år tidigare, han påpekade det flera gånger och faktum var att om båda förarna bröt skulle Schumacher vinna titeln. McLarens teamchef Ron Dennis lovade Williams grundare Frank Williams att deras förare inte skulle blanda sig i VM-kampen och stämningen var elektrisk.

Det blev inte mindre spänt av att båda förarna kvalade in på exakt samma tid, 1,21,072. Villeneuve fick pole position – han satte tiden först.

Under racet kom attacken först efter det sista depåstoppet, när 22 varv återstår attackerade Villeneuve. Schumacher såg det i backspegeln och drog inåt, men när han såg Williamsbilen intill sig så vek han till höger. Höger framdäck träffade mitt på Villeneuves bil. Schumacher for ut i gruset och fastnade medan Villeneuve lyckades hålla sig på banan och tog sin skadade bil i mål. Han blev trea bakom de två bilarna från McLaren.

– Jag visste att han skulle göra det, sa den nya världsmästaren, Jac Villeneuve, efteråt.

På tisdagen efter loppet erkände Michael Schumacher att han hade gjort fel, han diskvalificerades och förlorade samtliga poäng.

2008: Det var upplagt för en stor fest i Brasilien. Hemmasonen Felipe Massa, Ferrari, hade chansen att vinna VM. Han kämpade mot McLarens Lewis Hamilton.

Regnet öste ner över Interlagos och Massa gick i mål som segrare av Brasiliens GP. Just då var han också världsmästare, han behöll den positionen i 39 sekunder.

Ute på banan hade Toyotas Timo Glock chansat med torrdäck trots att himlen var svart och det regnet föll. Han låg på plats fem och kämpade för att ta bilen i mål, bakom honom jagade McLarens Lewis Hamilton, som precis som övriga bilar hade regndäck. Hamilton hann upp Glock i loppets allra sista kurva.

Han körde om och gick i mål som femma.

Precis den placeringen som räckte för att ge Hamilton hans första VM-titel.

2010: Då som nu avgjordes finalen i Abu Dhabi på Yas Marina Circuit. Fyra förare hade chansen att vinna titeln, bäst utgångsläge hade Ferraris Fernando Alonso som inför finalen hade åtta poängs försprång på VM-tvåan Mark Webber, Red Bull och 15 på VM-trean Sebastian Vettel från Red Bull. Lewis Hamilton var fyra och hade också en liten chans att nå titeln.

Vettel tog ledningen i starten, men eftersom Ferrari såg Webber som sin stora konkurrent reagerade man när denne snuddade muren och gick in i depå. Webber föll tillbaka ner i fältet, utanför poängen och även om Alonso kom ut före Webber på banan så låg flera förare, bland annat Nico Rosberg och Vitalij Petrov, mellan honom och den position han behövde för att vinna titeln.

Red Bull svarade med att låta Vettel ligga kvar på banan, han kontrollerade loppet och vann finalen, samtidigt satt Alonso och Webber fast bakom Rosbergs Mercedes och de båda Renaultbilarna med Robert Kubica och Petrov. Ferraris taktikmiss, det tidiga depåstoppet, gjorde att Alonso missade den fjärdeplats som krävdes för att han skulle säkra sin tredje VM-titel. En bedrövad Alonso var sjua i mål.

Sebastian Vettel, 23, vann tre av de fyra avslutande loppen blev tidernas yngsta världsmästare. Efter 2010 har han vunnit ytterligare tre VM-titlar tillsammans med Red Bull.