Missen kan kosta plats i Formel 1

Ericsson besviken: ”Frågan är om jag har råd med det här”

Marcus Ericsson hade en tung dag.
Marcus Ericsson hade en tung dag.Foto: Foto: ERIC ROXFELT
SPORTBLADET

Marcus Ericsson misslyckades i Abu Dhabi.

Nu kan chansen till F1 ha försvunnit.

– Jag är väldigt besviken, säger han.

– Det var inte alls det jag behövde, frågan är väl om jag har råd med detta.

Svensken avslutade sina GP2-tester i går, han körde för toppteamet iSport och hade hoppats på en riktigt bra tid.

I stället var han elva.

– Det var en tung dag, det var inte alls bra, säger han.

– Det var en positiv dag i lördags, men detta var mindre kul. Bilen var otroligt annorlunda jämfört med de bilar jag kört tidigare och jag tror att den har potential att vara riktigt snabb.

Kral snabbare

Det visade hans före detta teamkollega i Super Nova, Josef Kral, som även han körde för iSport och han var trea. Snabbast var Michael Herck, DPR och Fabio Leimer, Rapax, som varit i bra form hela veckan körde in på samma tid som Herck.

– När jag körde för Brawa satt bilen direkt, men till iSports bil hade jag svårare att anpassa mig, under förmiddagen var jag bara tre tiondelar i från snabbaste tid trots att jag inte trivdes i bilen, men under eftermiddagen så fick jag inte till något bra varv när vi satte på nya däck och jag rasade i sammanställningen.

Han var elva totalt.

”Besviken att det inte stämde”

– De var en riktig missräkning, säger Marcus Ericsson.

– Men det som känns bra är ändå att mina tester med Super Nova inte var så illa i början av veckan. Det är toppkillar som kört för dem sedan och de har inte alls varit med där framme. Då ser man att det är en dålig bil och med andra ord var det inte så dåligt att vara tia eller elva.

Vad känner du efter avslutningen?

– Jag är mest besviken över att jag inte fick det att stämma, att jag inte fick visa min bästa sida och kanske hade jag inte råd med detta.

Hoppas på nytt förtroende

Marcus Ericsson hoppas ändå på att han får nytt förtroende i GP2, ett år till i serien är näst intill ett måste för att nå F1. Seriens bästa förare får ofta chansen till ett F1-kontrakt.

Vad känner du inför framtiden?

– Nu får vi se vad som händer, vad sponsorer, management och teamen säger. Så det är en spänd väntan. Jag önskar och hoppas att jag får en chans till för jag vet att jag har vad som krävs för att vinna mästerskapet. Jag måste bara ha rätt bil, säger Marcus Ericsson.

– Men det är väl positivt att alla i depån sett hur dålig Super Novas bil har varit i år och har man kört ett helt år över gränsen så är det svårt att sälla om när man sitter i en bra bil. Men jag är väldigt, väldigt besviken.

FAKTA

/Testtiderna

Resultat testdag 4, förmiddag

01. Michael Herck - DPR - 1:47.909 (31 varv)

02. Josef Kral - iSport International - 1:47.941 (24)

03. Adrian Quaife-Hobbs - Scuderia Coloni - 1:47.961 (23)

04. Kevin Ceccon - DPR - 1:48.169 (28)

05. Esteban Gutierrez - ART Grand Prix - 1:48.171 (25)

06. Marcus Ericsson - iSport International - 1:48.229 (23)

07. Brendon Hartley - Ocean Racing Technology - 1:48.322 (30)

08. Alexander Rossi - Racing Engineering - 1:48.340 (27)

09. Luiz Razia - Barwa Addax Team - 1:48.549 (32)

10. Rodolfo Gonzalez - Trident Racing - 1:48.603 (31)

11. Sam Bird - Super Nova Racing - 1:48.622 (23)

12. Roberto Merhi - Barwa Addax Team - 1:48.643 (21)

13. Adrian Zaugg - Trident Racing - 1:48.764 (24)

14. Alexander Sims - Racing Engineering - 1:48.793 (28)

15. Karun Chandhok - Scuderia Coloni - 1:48.903 (20)

16. Oliver Turvey - Arden International - 1:49.197 (9)

17. Charles Pic - Rapax - 1:49.205 (23)

18. Rio Haryanto - Arden International - 1:49.397 (24)

19. Jolyon Palmer - ART Grand Prix - 1:49.491 (32)

20 Jan Charouz - Dams - 1:49.894 (27)

21. James Jakes - Super Nova Racing - 1:50.027 (17)

22. Pal Varhaug - Dams - 1:50.113 (23)

23. Armaan Ebrahim - Ocean Racing Technology - 1:50.247 (24)

24. Fabio Leimer - Rapax - alle Zeiten gelöscht, da Fahrzeug zu leicht

Resultat testdag 4, eftermiddag

01. Michael Herck - DPR - 1:47.138

02. Fabio Leimer - Rapax - 1:47.158

03. Josef Kral - iSport International - 1:47.227

04. Alexander Rossi - Racing Engineering- 1:47.280

05. Rodolfo Gonzalez - Trident Racing - 1:47.425

06. Brendon Hartley - Ocean Racing Technology - 1:47.456

07. Luiz Razia - Barwa Addax Team - 1:47.667

08. Alexander Sims - Racing Engineering - 1:47.744

09. Roberto Merhi - Barwa Addax Team - 1:47.779

10. Charles Pic - Rapax - 1:47.797

11. Marcus Ericsson - iSport International - 1:47.820

12. Oliver Turvey - Arden International - 1:47.884

13. Kevin Ceccon - DPR - 1:47.888

14. Adrian Quaife-Hobbs - Scuderia Coloni - 1:47.925

15. Pal Varhaug - Dams - 1:48.156

16. Sam Bird - Super Nova Racing - 1:48.239

17. Adrian Zaugg - Trident Racing - 1:48.362

18. Karun Chandhok - Scuderia Coloni - 1:48.535

19. James Jakes - Super Nova Racing - 1:48.761

20 Jolyon Palmer - ART Grand Prix - 1:48.998

21. Jan Charouz - Dams - 1:49.430

22. Armaan Ebrahim - Ocean Racing Technology - 1:49.537

23. Esteban Gutierrez - ART Grand Prix - 1:49.978