”Det får inte hända”

Marcus Ericsson krockade – med teamkompis

SPORTBLADET

Marcus Ericsson krockade.

Med sin teamkompis.

Då försvann chanserna till en seger i GP2 Asia.

– Det är sådant som inte får hända, säger han.

Svensken startade som sjua in mästerskapets sista av två tävlingshelger. Han gjorde en bra start och var uppe vid sidan av mästerskapsledaren Jules Bianchi i den första kurvan, men blev avtryckt och skadade bilen.

- Han tryckte ut mig i gräset och när jag redan var där tryckte han en gång till, så jag skadade både frontvingen och höger hjulupphängning fram, säger Marcus som också tappade ett par placeringar.

- Jag kan väl tycka att han borde respektera mig där och inte ta en så stor risk som han gör när han trycker till mig igen. Då hade han kunnat kroka i mig och skada sin egen bil också.

Krockade med teamkompisen

Men eländet var inte över där. När svensken skulle köra om Jolyon Palmer bromsade han av banan och när han kom upp på banan igen så kolliderade han med sin teamkompis Sam Bird. Båda bilarna låg på poängplats när incidenten inträffade, men Bird tvingades bryta och Ericsson tappade ytterligare placeringar.

– Det var riktigt dåligt och väldigt olyckligt, efter det var bilen svårkörd och jag fick kämpa för att ta mig i mål som elva, säger han.

Vad sa teamet efteråt?

- De var besvikna, men var mest inriktade på att jag och Sam skulle skaka hand och lämna detta bakom oss. Det är ju alltid två sidor av storyn, han var sur på mig, men jag kan tycka att han borde lämna lite plats för när man kommer upp på banan efter att ha varit ute i sanden så har man mycket smuts på däcken och behöver lite avstånd. Det var en race incident det är sådant som händer.

Romain Grosjean, som redan vunnit GP2 Asia en gång, vann racet och tog över mästerskapsledningen inför det avslutande sprintracet. Där startar Marcus Ericsson som tia eftersom Davide Valsecchi diskvalificerades på grund av ett regelfel.

FAKTA

Resultat:

Placering, förare, team, tid/tidsskillnad

 1.  Romain Grosjean      DAMS                 52m59.103s

 2.  Giedo van der Garde  Addax                 + 14.349s

 3.  Jules Bianchi        ART                   + 17.527s

 4.  Michael Herck        Coloni                + 21.502s

 5.  Stefano Coletti      Trident               + 41.228s

 6.  Davide Valsecchi     AirAsia               + 44.563s

 7.  Fabio Leimer         Rapax                 + 51.867s

 8.  Dani Clos            Racing Engineering    + 52.813s

 9.  Fairuz Fauzy         Super Nova            + 53.964s

10.  Rodolfo Gonzalez     Trident               + 54.224s

11.  Marcus Ericsson      iSport                + 54.661s

12.  Esteban Gutierrez    ART                   + 55.390s

13.  Josef Kral           Arden                 + 55.840s

14.  Pal Varhaug          DAMS                + 1m07.700s

15.  Oliver Turvey        Ocean               + 1m19.721s

16.  Johnny Cecotto       Super Nova          + 1m20.567s

17.  Julian Leal          Rapax               + 1m22.066s

18.  Andrea Caldarelli    Ocean               + 1m24.224s

19.  Jolyon Palmer        Arden               + 1m24.503s

20.  Mikhail Aleshin      Carlin              + 1m26.672s

21.  Charles Pic          Addax               + 1m29.215s

22.  Max Chilton          Carlin              + 1m31.023s

23.  Luca Filippi         Coloni              + 1m31.058s