Ericsson fyra inför premiären

”Jag är superladdad”

SPORTBLADET

En fjärdeplats på testet.

Nu väntar GP2-premiären.

– Jag är superladdad, säger Marcus Ericsson.

Det sista GP2-testet har nu avslutat och efter tre lite tyngre passa var han bra med på den avslutande eftermiddagen:

Började trögt

– Det gick väl inte riktigt som vi hade hoppats på, vi testade en hårdare gummiblandning, tidigare har vi kört på medium och vi blev förvånade över vilken skillnad det var. Det var en enormt skillnad på hur bilen betedde sig och hur jag skulle köra den, säger Marcus Ericsson.

– Men vi började trögt och det gick framåt. Jag förbättrade körningen och teamet förbättrade bilen. Till slut så fungerade det, så det gick åt rätt riktning.

Hur känner du efter testet?

– Det var bra att vi fick testa den hårda blandningen, vi ska köra den i Barcelona och på Monza och om vi hade kommit till en racehelg och blivit så förvånade så hade vi inte kunnat löda det på 30 minuters träning.

Gynnar iSport

Serien ska använda sig av fyra gummiblandningar, från hård till supermjuk under säsongen, men de mjuka och supermjuka har de inte testat än:

– Men ju mjukare gummi ju bättre blir greppet så jag tror att de gynnar oss. Det som var förvånande med de hårda däcken var att det var så dåligt grepp och att slitaget var så stort, säger Marcus.

– Vi körde mycket racesimulationer och i år måste man verkligen passa på däcken under racet. Däcken kommer att ha en enorm betydelse.

Det är nu två veckor kvar till premiären i Turkiet:

– Jag är väldigt laddad och kan knappt bärga mig, säger Sveriges stora hopp.

– Det  känns otroligt bra efter den här vintern.

FAKTA

Testider

Dag1:

Förmiddag:

01. Charles Pic (Barwa Addax) - 1:29.875  - 31 varv

02. Davide Valsecchi (Air Asia) - 1:29.915 - 23

03. Esteban Gutierrez (Lotus ART) - 1:29.976- 25

04. Romain Grosjean (Dams) - 1:30.051 - 19

05. Sam Bird (iSport) - 1:30.059 - 23

06. Max Chilton (Carlin) - 1:30.183 - 25

07. Jolyon Palmer (Arden) - 1:30.228 - 27

08. Davide Rigon (Coloni) - 1:30.347 - 21

09. Luiz Razia (Air Asia) - 1:30.364 - 24

10. Giedo van der Garde (Barwa Addax) - 1:30.430 - 19

Eftermiddag:

01. Davide Valsecchi (Air Asia) - 1:29.718 - 23

02. Luca Filippi (Super Nova) - 1:29.743 - 19

03. Jules Bianchi (Lotus ART) - 1:29.912 - 18

04. Michael Herck (Coloni) - 1:30.262 - 28

05. Romain Grosjean (Dams) - 1:30.371 - 25

06. Esteban Gutierrez (Lotus ART) - 1:30.402 - 14

07. Luiz Razia (Air Asia) - 1:30.544 - 28

08. Max Chilton (Carlin) - 1:30.602 - 18

09. Marcus Ericsson (iSport) - 1:30.780 - 21

10. Christian Vietoris (Racing Engineering) - 1:30.807 - 19

14: Marcus Ericsson (iSport) 1:30.760-24

Dag 2:

Förmiddagen:

01. Michael Herck (Coloni) - 1:29.608  - 34 varv

02. Sam Bird (iSport) - 1:29.633 - 20

03. Romain Grosjean (Dams) - 1:29.639 - 31

04. Davide Valsecchi (Air Asia) - 1:29.669 - 38

05. Luca Filippi (Super Nova) - 1:29.697 - 34

06. Davide Rigon Scuderia (Coloni) - 1:29.754 - 32

07. Christian Vietoris (Racing Engineering) - 1:29.805 - 30

08. Oliver Turvey (Carlin) - 1:29.860 - 31

09. Luiz Razia (AirAsia) 1:29.970 - 47

10. Max Chilton (Carlin) - 1:29.973 - 32

16 Marcus Ericsson (iSport) 1:30.264 - 35

Eftermiddagen:

01. Davide Valsecchi (AirAsia) - 1:30.316 - 35

02. Davide Rigon (Coloni) - 1:30.591 - 26

03. Jules Bianchi (ART) - 1:30.675 - 38

04. Marcus Ericsson (iSport) - 1:30.810 - 35

05. Luiz Razia (AirAsia) - 1:31.179 - 32

06. Esteban Gutierrez (ART) - 1:31.184 - 38

07. Fabio Leimer (Rapax) - 1:31.243 - 33

08. Julian Leal (Rapax) - 1:31.254 - 31

09. Kevin Mirocha (Ocean) - 1:31.483 - 32

10. Luca Filippi (Super Nova) - 1:31.738 -