GP2-svensk snabbast av samtliga rookies

Jimmy Eriksson.
Foto: Mattias Persson
Jimmy Eriksson.
SPORTBLADET

Jimmy Eriksson har en dröm.

Han vill ta sig till GP2 och vidare till F1. För att den ska leva behöver han lyckas på testerna.

Den andra dagen var han snabbast av samtliga rookies.

Jimmy Eriksson.
Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
Jimmy Eriksson.

Tre svenskar finns med när GP2-testerna avgörs i Abu Dhabi. Den andra dagen var det Jimmy Eriksson som var snabbast av svenskarna. Han var även snabbast av alla debutanterna, totalt gav det honom plats elva under kvällspasset.

– Det här har varit en riktigt bra dag, säger han.

– Mitt snabbaste varv var helt okej, men inte perfekt. Jag har haft lite problem med fästet ut ur de långsamma svängarna i dag, så det fanns nog ytterligare en två-tre tiondelar att ge, även om det är av mindre betydelse. Det är förstås roligt att avsluta dagen som snabbaste rookie, och vi har lagt en bra plattform inför den avslutande testdagen i morgon.

Körde in i barriären

För Felix Rosenqvist var det en lite tyngre dag. Gasen hängde sig på hans bil och han körde in i barriären. Det gjorde att han fick avsluta testet i förväg och han lämnar nu Abu Dhabi för att resa till Paris på för internationella bilsportförbundets årliga gala. Rosenqvist vann EM tidigare i år och kommer att ta emot ett pris för den titeln och för segern i det prestigefyllda stadsloppet i Macau.

– Det har varit ett intressant test, säger Felix Rosenqvist.

– Den första dagen gick riktigt bra och jag kom in i körningen förvånansvärt snabbt. Tyvärr fick jag inte ut lika mycket idag. Vi hade en del tekniska problem, och det var tur att det inte blev större skador på bilen än det blev när gasen hängde sig. Det var ganska dålig timing, för jag hade två set nya däck kvar och det hade varit kul att se hur man hade stått sig. Jag är ändå glad att ha fått prova på GP2, och jag vill tacka Status Grand Prix och Prema för den här erfarenheten.

”Närmat mig toppen”

 Gustav Malja var 19:e man under kvällspasset och lämnar nu Arden för att testa för Status GP i morgon fredag.

– Vi fortsatte att jobba vidare med vårt upplägg, och jag har närmat mig toppen igen idag. Det känns bra så långt, säger han.

– Jag ser fram emot att testa med Status Grand Prix i morgon. Det ska bli spännande att se hur den bilen passar mig.

Testet avslutas i morgon fredag.

FAKTA

Förmiddagens tider:

1    Artem Markelov    RUSSIAN TIME    1m49.008s    -    21

2    Nicholas Latifi    DAMS    1m49.025s    0.017s    35

3    Andre Negrao    Rapax    1m49.103s    0.095s    24

4    Richie Stanaway    Carlin    1m49.137s    0.129s    23

5    Pierre Gasly    RUSSIAN TIME    1m49.205s    0.197s    13

6    Nick Yelloly    MP Motorsport    1m49.270s    0.262s    22

7    Norman Nato    ART Grand Prix    1m49.318s    0.310s    32

8    Alex Fontana    Status Grand Prix    1m49.392s    0.384s    23

9    Sergey Sirotkin    Rapax    1m49.570s    0.562s    27

10    Dean Stoneman    Carlin    1m49.596s    0.588s    13

--------

12    Jimmy Eriksson    Arden International    1m49.695s    0.687s    32

14    Gustav Malja    Arden International    1m49.895s    0.887s    25

20    Felix Rosenqvist    Prema Racing    1m50.461s    1.453s    20

Eftermiddagens tider:

1    Nicholas Latifi    DAMS    1m47.860s    -    27

2    Norman Nato    ART Grand Prix    1m48.035s    0.175s    28

3    Sergey Sirotkin    Rapax    1m48.108s    0.248s    28

4    Alex Lynn    DAMS    1m48.265s    0.405s    24

5    Nick Yelloly    MP Motorsport    1m48.297s    0.437s    19

6    Andre Negrao    Rapax    1m48.247s    0.387s    27

7    Pierre Gasly    RUSSIAN TIME    1m48.356s    0.496s    31

8    Artem Markelov    RUSSIAN TIME    1m48.691s    0.831s    21

9    Mitch Evans    Campos Racing    1m48.696s    0.836s    29

10    Jordan King    Racing Engineering    1m48.754s    0.894s    16

----

11    Jimmy Eriksson    Arden International    1m48.769s    0.909s    21

17    Felix Rosenqvist    Prema Racing    1m49.296s    1.436s    11

19    Gustav Malja    Arden International    1m49.378s    1.518s