BMW-cykel till Dakar

Fransk toppförare ska etablera det tyska märket i klassiskt ökenrally

SPORTBLADET

BMW ställer upp i Dakarrallyt. David Fretigne blir affischnamnet för den nya ökenhojen.

David Fretigne ska köra Dakarrallyt på BMW:s nya ökenhoj.
Foto: BMW, Speedbrain
David Fretigne ska köra Dakarrallyt på BMW:s nya ökenhoj.

Det tyska mc-märket kommer att representeras av Speedbrain BMW Rally Team i Dakarrallyt 2011. Fransmannen David Fretigne och holländaren Frans Verhoeven blir tillsammans med portugiserna Paulo Goncalves och Pedro Bianchi Prata de förare som ska köra BMW-hojen som bygger på modellen G 450X.

Fretigne kör BMW

- Jag skrev på för Speedbrain med målet att jag ska vinna Dakarrallyt. Beslutet var inte lätt efter att ha tävlat med ett annat märke i fjorton år, säger David Fretigne som tidigare kört Yamaha, i ett pressmeddelande.

2009 var Fretigne den förste förare som körde en 450-kubikare att nå podiet i Dakarrallyt. I och med de ändrade reglementet som började gälla i fjol, ska de tidigare stora motorcyklarna med motorer på över 600-kubik fasas ut för att så småningom ersättas med 450-kubikare. Förra året kunde elitförarna köra de stora motorcyklarna med en strypning av effekten, men i år är tanken att elitförarna bara får köra 450-kubikare. Från och med 2012 måste alla mc-förare i Dakarrallyt tävla på 450-maskiner.

Svensk satsning med Husaberg

KTM som tidigare dominerat Dakarrallyts mc-klass har alltså fått konkurrens. Förutom BMW:s intåg i rallyt har svenske elitföraren Thomas Berglund deklarerat att han kommer att tävla på Husabergs 450-kubikare. Berglund är just i färd med att bygga om två Husabergare så de ska vara anpassade för ökenkörning.

Dakarrallyt 2011 startar den 1 januari och pågår till och med den 16 januari. Tävlingen körs i Sydamerika, genom Argentina och Chile.