”Svårt att undvika en sådan olycka”

Tävlingsledningen och läkarna om försöken att rädda Shoya Tomizawa

SPORTBLADET

I söndags omkom roardracingföraren Shoya Tomizawa efter en olycklig krasch på Misanobanan.

Nu berättar tävlingsledningen om försöket att rädda den 19-årige japanens liv och varför loppet inte avbröts.

Sjukvårdspersonalen var snabbt på plats hos Shoya Tomizawa.
Sjukvårdspersonalen var snabbt på plats hos Shoya Tomizawa.Foto: AP

Det var på det tolfte varvet av moto2-loppet på Misano som Shoya Tomizawa tappade kontrollen över sin motorcykel och föll av, sedan han kommit för långt ut på sidan av banan. De två förare som körde precis bakom den 19-årige japanen hann inte väja utan körde på honom och Tomizawa skadades allvarligt i huvudet, bröstet och buken.

De båda andra förarna klarade sig undan olyckan utan större men, Alex De Angelis kunde ta sig av banan för egen maskin och Scott Redding fick sys med tio stygn i ryggen efter att ha fått ett skärsår.

Ingen rödflagg

Loppet rödflaggades inte medan funktionärerna och sjukvårdspersonalen tog hand om Redding och Tomizawa efter kraschen, ett beslut som tävlingsledningen kritiserats hårt för.

Doktor Claudio Macchiagodena förklarar situationen:

– Jag bad inte om rödflagg eftersom jag inte behövde det och vi riskerade att fördröja ambulansen. Sjukvårdspersonalen var snabbt på plats med båren och fick bort Tomizawa från banan. Bakom skyddsbarriären hade vi en ambulans med respirator och vi började återupplivningsförsöken omedelbart, säger Macciagodena enligt ett uttalande på webbplatsen motogp.com.

Läkaren valde att flytta Tomizawa i stället för att påbörja behandlingen på plats.

– Om vi snabbt kommer bakom skyddsbarriären är det lugnare, läkarna kan arbeta ostört utan att andra motorcyklar passerar. Om det tar 20 sekunder att ta sig dit förändrar inte patientens tillstånd enligt min mening, säger Macciagodena enligt autosport.com.

Shoya Tomizawa hade drabbats av hjärtstillestånd, samt skador i huvudet och bröstet och läkarteamet scannade hans buk i läkarcentret på banan. Men återupplivningsförsöken påbörjades så snart Tomizawa kommit bakom skyddsbarriären och man kunde utnyttja respiratorn i ambulansen.

– När han kom till läkarcentret var hans tillstånd kritiskt och vi fortsatte med intensivvården och återupplivningen. Vi valde att köra honom till sjukhus i ambulansen eftersom det var närmast, det var inte ett alternativ att ta helikoptern eftersom det var för långt att flyga och vi kunde inte utföra hjärt-lungräddning i helikoptern, fortsätter Claudio Macchiagodena.

– När vi kom till sjukhuset fortsatte vi återupplivningsförsöken i mer än tio minuter men det fanns inget vi kunde göra för att rädda Shoya Tomizawa.

Snabb insats

Tävlingsledaren Paul Butler förklarar varför han själv valde att inte avbryta tävlingen.

– Den medicinska insatsen gick mycket snabbt och det fanns ingen risk för de andra förarna. De kraschade motorcyklarna och skräpet togs bort från banan väldigt fort och därför fanns det ingen anledning att rödflagga loppet.

Säkerhetschefen Franco Uncini menar att det inte fanns något att göra för att undvika den tragiska olyckan.

– Den här typen av olyckor kan inträffa när som helst. Med den teknologi vi har i dag är det svårt att undvika det här problemet men vi försöker arbeta för att sådana här typer av olyckor inte ska få så allvarliga konsekvenser, säger Uncini till motogp.com.

Även beslutet att köra motoGP-loppet när Tomizawa svävade mellan liv och död har kritiserats, men tävlingsledningen försvarar sig.

– Vi visste inte förrän klockan 14.20 att Tomizawa hade avlidit. Vi visste att hans tillstånd var allvarligt, men inte mer och därför fortsatte vi, säger Javier Alonso.

MotoGP-loppet startade klockan 14 och förarna informerades om Tomizawas död när de kom till parc fermé efteråt.

– Det finns inga ord som räcker till, segern i dag betyder ingenting. Det är så sorgligt, det här borde aldrig få hända. Som person var han alltid glad och skojade, som förare fick han snabbt allats respekt för han var snabb och modig, säger Dani Pedrosa som vann MotoGP-loppet.

Viasats MotoGP-expert Tobias Lyon har själv kört på Misanobanan och bekräftar att det är svårt att skydda förarna mot sådana här typer av krascher.

– Tyvärr kan sådana här olyckor inträffa. Jag har själv testkört banan och då låg jag i 200 kilometer i timmen i kurvan där olyckan inträffade. De går helt enkelt inte att väja och allting blev värre när Tomizawa inte kunde ta sig av banan, säger Lyon till Sportbladet.