”De var bara på fel plats vid fel tillfälle”

Rossi anser att de två andra förarna inte är skyldiga till dödsolyckan

Valentino Rossi menar att dödsolyckan i moto2 var svår att undvika.
Valentino Rossi menar att dödsolyckan i moto2 var svår att undvika.Foto: AP
SPORTBLADET

Inga regeländringar eller förändringar av banan hade kunnat rädda Shoya Tomizawas liv. Det var bara maximal otur för föraren menar världsmästaren Valentino Rossi.

– Det här är den värsta typen av olycka som kan inträffa i vår sport, du kraschar och ligger precis i linjen när det kommer förare bakom, säger han till autosport.com.

Sedan Shoya Tomizawas dödsolycka har diskussionen om säkerheten i moto2 och motoGP blossat upp. Den niofaldige världsmästaren Valentino Rossi menar att det är nästan omöjligt att skydda sig mot den här typen av olyckor.

– De jobbar mycket med säkerheten, men det här är den värsta typen av olycka som kan hända i vår sport, du kraschar och ligger precis i linjen när det kommer förare bakom, säger Rossi till autosport.com.

Låg kvar i idealspåret

– I en så snabb kurva som den här hamnar du oftast på utsidan eftersom farten är så hög. Men oturligt nog var Tomizawa kvar på cykeln och han låg kvar i idealspåret. De andra var för nära för att kunna göra något, fortsätter Rossi.

Den niofaldige världsmästaren anser inte heller att det finns några säkerhetsbrister på banan.

– Misano är en säker bana, precis som de andra. Tomizawa körde inte in i säkerhetsbarriären eller något annat.

Valentino Rossi anser inte heller att Alex De Angelis eller Scott Redding som båda körde på den 19-årige japanen är skyldiga till Tomizawas död.

– Varken De Angelis eller Readding kan ta på sig ansvaret. När en annan cykel kraschar framför dig i 230 kilometer i timmen finns det inget du kan göra. De var bara på fel plats i fel ögonblick.

Förbättrar utrustningen

Säkerhetschefen Franco Uncini förklarar också att man fortsätter arbetet med att utveckla nya skydd för förarna.

– Det har redan gjorts fantastiska framsteg med skinnställ och hjälmar men det enda sättet att lösa det här är att hitta något som är bättre. Allt handlar om att skydda föraren, för vid den här typen av olyckor handlar det inte om säkerheten på banan utan hur man kan skydda föraren från själva smällen. Men det gäller att skapa utrustning som skyddar föraren utan att påverka rörligheten allt för mycket, säger Uncini till autosport.com.