’Oerhört sorgligt’

’Posa’ talar ut om avlidne vännen: ”Det känns jobbigt nu”

Per-Olof ”Posa” Serenius var klubbkamrat och god vän med Peter Koij.
Foto: Foto: TORD WESTLUND
Per-Olof ”Posa” Serenius var klubbkamrat och god vän med Peter Koij.
SPORTBLADET

FALUN. VM-föraren Peter Koij, 48, var på väg mot sin bästa isracingsäsong när han dödskraschade i Västerås i onsdags.

Han var en av två svenska förare som kvalificerade sig för årets VM.

På lördag hade Peter siktet inställt på en medalj i SM-finalen på just olycksarenan.

– Det känns oerhört sorgligt att han är borta och mina tankar går nu till hans anhöriga, säger dubble världsmästaren Per-Olof ”Posa” Serenius, 63.

Peter Koij avled efter olyckan.
Peter Koij avled efter olyckan.

När Sportbladet träffar Posa i hemmet i Dalarna, dagen efter olyckan, är han tagen.

– Peter var ju lagkamrat med mig i SMK Gävle och en mycket god vän. Vi har gjort många tävlingsresor tillsammans i Ryssland. Han var en kanon kille som gärna hjälpte andra. Han var också en mycket duktig mekaniker och trimmade sina egna cyklar.

Posa öser superlativer över sin bortgånga kamrat och lider med hans anhöriga.

– För ett halvår sedan blev Peter pappa till ett tvillingpar, så det känns jobbigt nu, säger Posa.

’Förvånad över utgången’

Hur var Peter som åkare?

– I år har han fått något av ett genombrott. Han var ju tillsammans med Stefan Svensson de enda två svenskar som lyckades kvala in till VM-serien.

Posa Serenius är Mr isracing i Sverige. 33 säsonger har han hunnit med och tagit två individuella VM-guld och tre i lag. Det har blivit 20 SM-guld också.

Du körde även olyckstävlingen i fredags. Vad hände egentligen?

– Jag såg inte vurpan själv men de flesta som sett den är förvånad över utgången. Peter fick ett släpp på framhjulet och for ut i staketet. Men han träffades inte av sin cykel som brukar kunna ge skador. Det såg tydligen inte allvarligt ut från publikplats.

Var säkerheten tillräcklig?

– Jag har inget klander mot banan som ju också hade godkänts. Peter hade nog bara en jäkla otur.

Isracingen i Sverige är något av en gladiatorsport med ganska få utövare. Många tycker att den är för tuff och farlig. Något som håller de allra yngsta borta. Framförallt skrämmer de 28 millimeter långa ståldubbarna i däcken.

Andra dödsolyckan i landet

220 dubbar i bakdäcken och 120 i fram.

– Det är väl ingen ofarlig sport men det händer faktiskt väldigt få allvarliga olyckor. Något som jag själv är ett bevis för. Visst har jag åkt på smällar – men jag hänger med fortfarande efter 33 säsonger.

Olyckan i fredags är den andra dödsolyckan i isracing i Sverige i modern tid. 1970 omkom Sven Renlund vid en tävling i Sundsvall. Han hade då oturen att köra igenom en öppning till depån och krocka med en bil.

Två dödsolyckor med utländska förare har också skett i VM-tävlingar.

Lägger du av nu Posa efter den här olyckan?

– Nej, jag kör i alla fall de tävlingar jag bokat in i år. Bland annat SM-finalen på lördag. Sen får jag ta mig en funderare till nästa år.

Hägrar ett 21:a SM-guld på lördag?

– Ja, det vore ju ostraffbart, säger Posa.