MOTORLISTAN

Anna Andersson listar veckans hetaste

SPORTBLADET

1 Renault

Världsmästare som konstruktör och med Fernando Alonso – och med ett rekordresultat. 2005 ökade Renault F1 sin omsättning med 27 procent till 178 miljoner euro och vinsten ökade med 31 procent till 5,3 miljoner euro. Kanon för ett företag som länge tvekade om de skulle fortsätta sin F1-satsning. Till nästa år är Flavio Briatore lika segerviss:

– Vi kommer att kämpa om VM-titeln 2007, även utan Fernando Alonso. Jag anser att vår nykomling Heikki Kovalainen har kapacitet att vinna, sade han på utställningen ”Luxury, Please” i Wien.

Även McLaren ökade sin vinst, med hela 83 procent till 7,3 miljoner euro. Omsättningen är 169 miljoner euro.

2 Sebastien Loeb

Han är världsmästare i rally, men vilar troligen även från säsongsfinalen i Storbritannien 1–3 december. ”Jag är fortfarande inte skadefri”, säger fransmannen som bröt armen när han ramlade med sin cykel.

3 Rally-kort

Den förre världsmästaren Miki Biasion är anmäld till Dakarrallyt, han ska köra en Fia Panda, 1,4 liter Turbo Diesel.

FIA har tagit till nya sparåtgärder, 2007 är det bara tillåtet med 48 testdagar i Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och Tjeckien. Om man inkluderar VM-rallyna får bara tio bilar användas och under de 16 VM-loppen får man bara sex motorer.

4 F1-skvaller

McLaren-Mercedes testförare Gary Paffett kan vara på väg tillbaka till DTM, som han vann 2005.

– Jag kommer att fortsätta testa för McLaren, men även göra andra saker, säger han till ”Autosport”.

Mika Häkkinen har skrivit på ett kontrakt med McLaren Mercedes sponsor Johnnie Walker och ska bli F1-ambassadör.

5 Michael Schumacher

Trodde han gjort sitt på listan, men inte. Nu erkänner han i en intervju att han är ledsen över att han inte fått den uppskattning som han hoppats av motorsportfansen och att han i samband med olyckan på Silverstone 1999 var rädd för att dö. Den manövern är den enda han gjort under sin karriär som han ångrar.

– Jag låg där och hörde mitt hjärta slå, men det blev bara tystare och tystare. Allt runt om kring var svart. Jag var livrädd. Jag trodde att livet var över, säger han till Süddeutsche Zeitung.

6 Lewis Hamilton

Är namnet på föraren som bildar förarduo med Fernando Alonso i McLaren-Mercedes nästa säsong. Det innebär att Pedro de la Rosa som ersatte Juan Pablo Montoya får återgå till sin roll som testförare. Hamilton vann GP 2 i år, han tog fem segrar på 21 lopp.

– De är en dröm som går i uppfyllelse, säger den 22-årige britten till F1-total.com.

7 Race of Champions

Nu är startlistan komplett, den siste att tacka ja till tävlingen den 16 december var rallyvärldsmästaren Sebastien Loeb. Han kör tillsammans med Champcarmästaren Sebastien Bourdais. Totalt är det nio lag, Sverige representeras av Mattias Ekström som tillsammans med Tom Kristensen bildar Team Skandinavien och är titelförsvarare.

8 Heinz Harald Frenzen

Efter ett par misslyckade år i DTM lämnar den förre F1-föraren nu Audi för Peugeot. Enligt Auto Bild motorsport är det troligt att han sitter i en av Peugeots 908:or under Le Mans 24-timmars nästa år. Även den förre F1-föraren och DTM-föraren Jean Alesi är aktuell.

9 Pontus Mörth

Den 29-årige värmlänningen är klar för DTC och WTCC nästa säsong. Han ska köra en Chevrolet för danska Perfection Racing. Det blir hela DTC-serien och minst en deltävling i WTCC.

10 Mattias Ekström

DTM-säsongen var en besvikelse för den förre mästaren, men han är fortfarande en av seriens största förare.

Efter avslutningen har han testat nästa års Audi i två dagar. Målet var att kolla hur däcken reagerade på förändringar i Setupen, något som Audi hade problem med under året.

MOTORSTOPP

Alx Danielsson

170 på en 110-väg och racingstjärnan blev av med körkortet i två månader och tvingades betala böter. Snart har tiden gått, men det är inget vidare av en svensk motorsportsframtidsman som vill till F1 och annars är en lysande förebild.