Dakarsvenskarna i pole position

Veckans motorlista med Anna Andersson

SPORTBLADET
Annie Seel in action.
Foto: PERNILLA WAHLMAN
Annie Seel in action.

1 Dakarsvenskarna

I dag går starten på det tvåveckor långa äventyret i den afrikanska öknen. Målgången är beräknad till den 21 januari i Dakar och förhoppningsvis hittar alla tre svenskarna dit. Det är Annie Seel som kör MC och siktar på seger i damklassen, Thomas Berglund som även han kör hoj och gör sitt första Dakar. Det är steg ett i en treårig satsning. Sedan finns rutinerade Tina Thörner med som kartläsare åt tyskan Jutta Kleinschmidt. Tjejerna kör en BMW X3 och Jutta har vunnit rallyt en gång, Tina har som bäst varit tvåa och det var förra året.

År 1999 och 2000 körde de ihop och det bästa resultatet var en tredjeplats.

Tävlingen följer du på Eurosport, med start kl 22.00 i kväll.

2 Patrik Flodin

Den svenske mästaren 2006 och hans kartläsare Maria Andersson gjorde en mycket stark insats i rallyns Grupp N förra året och nu blir det en nysatsning. Duon ska köra hela VM-serien i Grupp N med en STI Subaru Gr 1 och rallyTeam Oldsberg ställer två bilar tillförfogande. Under svenska rallyt kommer de att starta i en Subaru S10-WRC.

3 Daniel Carlsson

Svensken får bästa tänkbara samarbetspartner under sitt kommande tävlingsår i rally-VM. Den 51-årige fransmannen Denis Giraudet som varit kartläsare i över 30 år ska lotsa svensken rätt. Giraudet har tävlat med 34 olika förare, bland annat Juha Kankkunen och Didier Auriol.

4 F1-skvaller

Det har ryktats om att Renaults stallchef Flavio Briatore varit intresserad av att köpa den italienska fotbollsföreningen AC Parma. Men det dementeras nu av F1-profilen.

Ingen annan F1-förare har så många personliga sponsorer som Christijan Albers, holländaren har 15 olika finansiärer – vilket är en väsentlig del av Spykers budget.

5 Svenska rallyt

Grattis alla rallyfantaster, startfältet i det svenska VM-rallyt är fantastiskt bra i år.

Totalt kör 63 ekipage, 22 av dem i WRC-klassen, bättre än i VM-Premiären i Monte Carlo där samma siffra är 49 respektive 19 ekipage. Självklart finns VM-favoriterna Marcus Grönholm, Finland och Sebastien Loeb, Frankrike med. Hemmafansen kan glädjas åt bland annat Daniel Carlsson och Patrik Flodin i WRC-klassen.

6 24-timmars

Troligen kommer de båda F1-förarna Pedro de la Rosa, McLaren-Mercedes och Marc Géné, Ferrari att starta i Le Mans 24-timmars 2007. Enligt F1-total ska de köra en Peugeot för samma team.

Även den förre F1-föraren Juan-Pablo Montoya ska köra 24-timmarslopp. Han kör Daytona tillsammans med Dan Wheldon och Scott Dixon.

7 Ross Brawn

Ferraris teknikchef och superhjärna lämnade F1 efter fjolårets säsong, men redan nu funderar han på en comeback.

– Tio år hos Ferrari var en hållpunkt för mig och jag tyckte att jag behövde ett års paus för att kunna koncentrera mig på nästa utmaning. Jag hoppas att jag hittar den hos Ferrari, säger 52-åringen till ITV.

– Det vore en fantastisk erfarenhet för mig att få jobba med en förare som Räikkönen.

8 Kimi Räikkönen.

F1-paus och då är finländaren den förare som hörs och syns mest. Nu gläds han åt den avslappnade stämningen hos Ferrari.

– Atmosfären är vänligare än hos McLaren, mer avslappnad på något sätt, säger han till Ilta Sanomat.

Samtidigt beskriver han sin förra stallchef Ron Dennis som ett kontrollfreak medan han anser att Jean Todt är en helt normal kille.

– Han kommer från rallyn och har upplevt mycket med finländska förare och han blir inte irriterad över småsaker.

9 Förarsnack

Red Bulls F1 stall har fortfarande inte bekräftat några förare till nästa år. Både Vitantonio Liuzzi och Scott Speed måste vänta på besked.

Jac Villeneuve hade hoppats på NASCAR 2007, men inget stall visar intresse för den förre världsmästaren. Nu spekuleras det i tyska DTM eller Craftsman Truck.

10 Chassisnack

De båda F1-stallen Red Bull och Toro Rosso vill köra med likadana chassin 2007, det vill även Honda och Super Aguri. Problemet är att det inte är tillåtet förrän 2008.

– Vi är övertygade om att FIA kommer att acceptera dessa lösningar. Respektive team äger själva rättigheterna till respektive färdigt chassi, säger Gerhard Berger, till autosport.com.

Motorstopp

Anna Andersson (anna.c.andersson@aftonbladet.se)