MOTORLISTAN

1) (-) Dakarrallyt

SPORTBLADET

Målgång i morgon och rallyt ´känns fortfarande mycket spännande, trots svåra olyckor, ändrad route och svenska problem. Jutta Kleinschmidt och Tina Thörner har haft stora problem och har lämnat förhoppningarna om en pallplats ute i öknen, i går var de 20:e ekipage. Totalt ligger de på 15:e plats. Etappen vanns av Sainz/Perin, VW, före Peterhansel/Cottret, Mitsubishi som också leder tävlingen totalt. Bättre ser det ut för Thomas Berglund som var 15;e på gårdagens etapp och ligger 21:a totalt, Annie Seel var 36:a i går och är 95:a totalt när nu två etapper återstår. Mark Coma som ledde MC-tävlingen kraschade under gårdagen och har brutit tävlingen. Han skadade huvudet, men var aldrig medvetslös.

Eurosport i kväll kl 22.00, i morgon söndag kl 20.30

2 (-) Monte Carlo

Årets första rally-VM avgörs just nu i Monte Carlo och det är precis som i fjol - fransk dominans av den regerande mästaren Sebastien Loeb, Citroen. Han är ungefär 25 sekunder före stallkompisen Dani Sordo, Spanien och lite mer än en minut före Fords Marcus Grönholm, Finland när åtta av 15 sträckor körts.

I kväll Eurosport kl 23.30 I morgon, Eurosport 2 kl 10.00 SVT 2 kl 17.00, SVT 24 kl 23.15

3 (-) F1-tester

Äntligen kör F1-säsongen i gång och i veckan har det testats i Spanien, i både Jerez och Valencia. Mest anmärkningsvärt är Renaults dåliga resultat i de inledande testerna. I Valencia var det McLaren-Mercedes och BMW som testade, sär var Fernando Alonso något snabbare än BMW:s Nick Heidfeld. Men även McLaren hade problem, i onsdags rök det ur de bakre delarna av bilen och de var tvungna att avbryta testerna. Beträffande Kimi Räikkönen och Ferrari så har han ännu inte testat den nya bilen, det sköts än så länge av Filipe Massa.

4 (-) Gerhard Berger

Toro Rossos boss har tröttnat på den slappa inställningen hos sina båda förare Scott Speed och Vitantonio Liuzzi, därför har ingen av dem fått klart med en förarplats 2007 och han flirtar istället med ChampCarmästaren Sebastien Bourdais.

– Man ser inte superstjärnor som Schumacher eller Alonso på VIP-fester, säger österrikaren till ”Auto, motor und Sport”.

– Om de inte fattar vad som krävs för att prestera är det slöseri med tiden att arbeta vidare med dem.

5 (-) McLaren vs Räikkönen

Kimi Räikkönen har under vintern kallat Ron Dennis för kontrollfreak och påpekat att stämningen är vänligare hos Ferrari. Därför får han svar på tal av den förre motorchefen Mario Illen.

– Ingen förare går så hårt åt materialet som han, ingen kör över kantsten så ofta som han, säger han till Sport Bild.

– Ferrari måste bygga en pansarvagn om han ska vinna VM.

Faktum är att Fernando Alonso bröt tre lopp i fjol, Kimi Räikkönen tre gånger så många.

6 (-)Speedway-VM

2007 innebär ett nytt poängsystem, nu ska varje heat vara viktigt för den totala sammanställningen. I grundomgången får de fyra förarna poäng från 3 till 0, man tar med sig poängen och när alla mött alla kör de åtta främsta semifinal. Även där är det poäng från 3 till 0 och de adderas med de tidigare insamlade poängen. 1:an och 2:an i varje semi går till final. I finalen får segraren sex poäng, sedan följer 4, 2 och 0. Alla de inkörda poängen läggs i hop i sammanställningen. Säsongen inleds den 28 april i Italien.

8 (-) ChampCar

För första gången sedan 2003 kommer nu ChampCar tillbaka till Europa, det blir två tävlingar under hösten. I Asse, Holland, den 2 september och i Zolder, Belgien, en vecka senare. Totalt blir det 17 lopp under säsongen 2007.

9 (-) Peter Ericson

Den 25-årige skellefteåbon är regerande världsmästare i snöskoter och den 26:e är det premiär för årets säsong i schweiziska Veysonnaz. Totalt är det sju tävlingar och finalen avgörs i Falun den 31:a mars. I år ersätter 600 cc fjolårets 800 cc och många tippar på att det därför blir en jämnare säsong

Peter var på pallen i vartenda VM-lopp förra året och är självklart en av årets favoriter.

10 (-) STCC

Carl Rosenblad och Elgh Motorsport hoppar över årets säsong, för att kunna satsa allt till säsongen 2008.

De har inte de resurser som krävs för att kunna utmana toppstallen. Istället väljer stallet att samla kraft i ett år och förhoppningsvis hitta en partner som kan stötta dem under nästkommande säsong. Det innebär att Calle Rosenblad nu kan satsa allt på Le Mas 24-timmars 16-17 juni.

Motorstopp

Renault

Visserligen säger inte de allra första testerna speciellt mycket, men de brukar ändå ge en liten fingervisning av hur man ligger till. Och det ser inte bra ut när det regerande mästarteamet blir i frånåkt av Super Aguri, och sedan blir båda bilarna stående med tekniska problem. Japanerna körde visserligen med modifierade Hondachassin (RA 106) och lätta bilar, men det är långt till Renaults egna rekordtiden från 2005 och 2006. trots detta är stallet nöjda, och de vet antaligen exakt var de står.