Så ska USA erövra formel 1-världen

– med ”Made in America”

SPORTBLADET

Det är över 30 år sedan USA hade en världsmästare i F1.

2010 ska ett inhemskt team erövra världen – med en kvinna och mästarens sonson?

– Om jag skulle skapa en F1-förare, så hade jag skapat Mario, säger Marco Andretti.

Redan 2006 invigde Ken Anderson och Peter Windsor Bernie Ecclestone i sina planer. De ville skapa ett amerikanskt F1-team under rubriken ”Made in America”.

En bil tillverkad i USA och med två amerikanska förare ska få landet att älska F1. Om ett år ska USF1 finnas med vid säsongspremiären.

– 2010 är framgångsrikt om vi kan bevisa att en bil som är designad och byggd i USA kan vara pålitlig och göra ett okej resultat, säger Peter Windsor till Autosport.

”Bara himlen som är gränsen”

– År två handlar det om att ta poäng, men sedan är det bara himlen som är gränsen.

Teamet ska ha sitt högkvarter i Charlotte, North Carolina och enligt motorsporttotal har de redan ett avtal med den nya vindtunneln i Windshear. Sedan tillkommer en mindre bas i Europa för bland annat tester och förvaring av lastbilar och motorhome.

– Men hjärtat kommer alltid att vara USA. Så länge det inte är två lopp på åtta dagar så kommer teamet hem. Detta blir ” The American Dream”.

Körklar i höst

Det första uppdraget blir att skaffa sig en motorleverantör och teamet ska vända sig till samtliga leverantörer inom F1. Sedan ska en första bil vara körklar i höst.

– Men reglerna är klara, ingen bil får testa före årsskiftet och då har vi tre månader, säger Ken Anderson till SpeedTV.

Mest diskussioner har det varit om förarna. Ett av de första namnen som nämndes var Danica Patrick, 26-åringen som är första kvinna att vinna ett IRL-lopp och är en superstjärna i USA.

– Hon är fantastisk och skulle ge oss ett enormt genomslag i media, säger Ken Anderson till AP.

Är smickrad

Danica Patrick skulle ha testat för Honda 2008, men det testet försvann med teamet. Nu är hon smickrad, men säger att hon inte haft någon kontrakt med USF1. Även hennes teamkompis i IRL, 21-årige Marco Andretti, hos

Andretti Green Racing är aktuell.

Det har hans farfar, USA:s senaste F1-världsmästare, sett till. Marco

Andretti ringde själv in till sändningen när USF1 presenterades på SpeedTV och föreslog sin sonson.

Namnet hamnade på listan

– Så fort jag nämnt F1 har han sagt att han vill göra allt för att få chansen där, sade Mario Andretti.

Och då lades även hans namn till listan. Det vore i så fall den tredje generationen F1-förare i familjen Andretti

FAKTA

Pole Position

1 Matt Kenseth

Ingen seger 2008, men 2009 har börjat med två. Nu drar NASCAR och Sprint cup till Las Vegas, men aldrig i seriens historia har en förare lyckats vinna alla de tre inledande loppen. Men se upp för Kenseth, han har redan två segrar i Las Vegas, 2003 och 2004.

– Jag har en väldigt bra känsla inför racet, säger årets stora stjärna till FanZone Sports.

– Bilen har varit bra och teamet har varit fantastiskt i depån. Man vet aldrig vad som händer, men vi kan slåss om segern.

2 Marco Melandri

Kawasaki har ändrat sig och stannar kvar i MotoGP. Men de kör bara med en MC, John Hopkins får leta efter ett nytt jobb. I morgon inleds de officiella MotoGP testerna i Qatar – med Melandri och Kawasaki.

– Jag vill testa först, sedan bestämmer jag mig om jag kör säsongen eller inte, säger Marco Melandri till Gazzetta dello Sport.

3 Ross Brawn

Det förde detta Hondateamet gör comeback nästa vecka. Den nya bilen kör sitt första varv på Silverstone och de ska testa i Barcelona och Jerez. Nick Fry och Ross Brawn har själva fått i hop en budget som håller.

4 Stiggy

Johan Stigefelts team kör VM-premiären på Phillip Island, Australien, på söndag. Det är ett rekordstort antal startande, 32 förare, och två nya (!) tillverkare BMW och Aprilla. Men en stjärna saknas, Troy Bayliss har lagt av. Vem blir hans efterföljare?

5 Marcus Grönholm

Finländaren gör comeback i rally-VM. Han kör Portugals WRC för Prodrive i en Subaru Impreza WRC.

– Jag inbillar mig inte att jag ska ha någon chans på segern, jag vill hitta min rytm och se om jag håller i jämförelse med de unga kollarna som kör nu, säger han till motorsporttotal.

6 Felipe Massa

Trots debaclet i höstas när VM-tvåan körde iväg med tankslangen så ska Ferrari jobba med den elektroniska Lollipopen. De testade den i Bahrain förra veckan.

7 Bruno Senna

Ryktet säger att det inte blir någon F1-plats, men väl ett testförarjobb hos F1 Brackley, tidigare Honda. Det ska enligt Blick kombineras med DTM och Mercedes.

– Vi har en kontakt, bekräftar Mercedes Motorsportchef Norbert Haug till Speedweek.

8 Niki Lauda

Som precis fyllt 60 år är orolig för sonen Mathias. Denne har inte övertygat i DTM och enligt SportBild har pappa tagit ett snack med Mercedes för att sonen ska kunna få ett nytt kontrakt.

9 Adrian Sutil

I morgon presenteras Force Indias nya bil. De har bytt motorleverantör, från Ferrari till Mercedes. Sedan återstår bilarna från Toro Rosso (4 mars) och f.d Honda.

10 Franck Williams

Inget KERS till säsongsstarten och sponsorn Royal Bank of Scotland lämnar stallet 2010. Williams F1 som gjorde en förlust på 50 miljoner euro de senaste två åren tappar då ytterligare 11,2 miljoner euro, skriver Sport1.

Motorstopp:

Honda

Märket kommer inte heller att finnas representerat i WTCC, Campos Racing vill inte ta över N Technologys två bilar. De båda är nu till salu för ungefär två miljoner kr per bil. Honda har dragit sig ur serier som STCC, DTC, WTCC och F1.