Gott nytt motorår

Svenskhoppet Rydell: Förartiteln är målet

SPORTBLADET

Gott nytt år –?nu startar motorsäsongen på allvar.

Med svenska gulddrömmar.

– I år satsar jag på förartiteln, säger Rickard Rydell.

Nascar och WRC har redan dragit i gång, superbike startade för en vecka sedan och men det är nu som säsongen drar igång på allvar.

WTCC och IRC gör dubbelpremiär i Curbita, Brasilien och det är tre veckor till F1-premiären och fyra till MotoGP-starten.

– Det känns väldigt kul i år, säger Rickard Rydell.

– Inte bara för egen del, utan det har hänt mycket inom motorsporten i vinter och till exempel ser F1-säsongen ut att bli enormt spännande.

Han är den enda svensken med chans på ett av FIAs VM-guld, sett till F1, WTCC och WRC.

Vann VM ifjol

I fjol vann han märkes-VM tillsammans med SEAT och blev femma i mästerskapet.

Då fick han ge sig i kampen mot teamkollegorna Yvan Müller och Gabriele Tarquini som var etta och tvåa i mästerskapet.

– Jag har en bra chans och det är förartiteln som är målet. Jag var för ojämn i fjol, men hoppas på att ha lite mer tur i år, säger han.

– Dessutom var det första gången jag körde en dieselbil och min ingenjör, Jonas Jarlmark var ny och han hade inte jobbat med en framhjulsdriven bil tidigare. Men efter halva säsongen fick vi ordning på samar-betet och nu känns det jättebra att jobba med en annan svensk och dessutom kunna använda restiden till att snacka om bilen.

”Bra förändringar”

Nytt för i år är en regeländring som minskar restriktorn från 35 till 34 mm för dieselbilar vilket gör att SEAT inte kommer att ha lika stor fördel av sin diesel­motor som i fjol.

Sedan har de individuella straff­vikterna tagits bort, istället kommer reglerna att justera vikten mellan bilmärkena, för att fältet ska bli jämnare.

– Det är en väldigt bra ändring, när alla bilarna från samma märke har lika mycket vikt så visas det tydligt vilken förare som är snabbast.

I fjol vann ni mycket på att ni hjälpte varandra i kvalen, men till slut så var det stallet som bestämde vilka som skulle göra upp om titeln. Hur är direktiven inför årets säsong?

– Märkestiteln är det viktigaste för SEAT och i början av säsongen kommer det nog att vara rätt öppet, men blir det tajt mellan oss och BMW kan det bli fråga om teamorder redan före mitten av säsongen.

–?Ibland kan det vara så att det är viktigast att få in en bil på plats sju-åtta än att bli tvåa i det första racet efter som man vänder på griden till nästa race, säger han.

– Men det viktigaste är ju att vara den snabbaste föraren i teamet när det blir fråga om stallorder.

Då kan det räcka till en svensk VM-medalj.

FAKTA

De tre nyheterna

Bilarna som körs med diesel har fått en minskad restriktor till turbon, från 35 till 34 mm, vilket minskar effekten.

?Kvalet liknar F1, de avgörs i två pass på 20 och 10 minuter, 30 respektive 15 minuter på stadsloppen. De tio främsta i den första delen går vidare till det andra kvalet och kör om startplats 1-10.

Tilläggsvikterna drabbar inte längre förarna individuellt utan alla inom ett bilmärke. De baseras på genomsnittliga varvtider och revideras efter vart tredje lopp, hela säsongen.