Briatore offras

Troligen har Max Mosley varit inne med kvasten

SPORTBLADET

Flavio Briatore lämnar Renault.

En överraskning? Knappast.

På så sätt är alla vinnare.

Crashgate är en fruktansvärd skandal för F1-sporten, en förare har riskerat sin och andra personers säkerhet genom att avsiktligt krascha sin bil i muren. Detta för att teamkollegan skulle kunna vinna loppet.

Aktionen är beställd av en teamchef och manager till en ung förare, alltså den personen som hade makten över förarens jobb och framtid. I gengäld skulle föraren få möjligheten att fortsätta köra för teamet.

Med andra ord så var det ett ultimatum – krascha bilen eller packa dina grejer.

Vad gör en ung kille med drömmar om en framtid inom F1?

Han har knappast stake nog att säga nej.

I det här fallet är det inte speciellt intressant om det är så att Flavio Briatore och Pat Symonds har fått sparken eller om de valt att lämna sina jobb.

Klarar sig med ett blått öga

Det som är intressant är att Renault därmed erkänner sig skyldiga till att deras

förare Nelson Piquet kraschade bilen med vilje under Singapores GP för att Fernando Alonso skulle kunna dra fördel av att säkerhetsbilen körde ut.

I och med att de gör det så kommer de med största sannolikhet att klara sig ur måndagens förhör med ett blått öga, eller två.

Troligen har FIA:s president Max Mosley varit inne med kvasten och påpekat för teamet att om ni sopar lite här så får ni stanna och vi slipper förlora ännu en biltillverkare till nästa säsong.

Mosley har dealat förut

Max Mosley hade en liknande deal med McLaren-Mercedes efter lögnskandalen i våras. Då ljög Lewis Hamilton och Dave Ryan i förhör med FIA och teamet riskerade sin plats i F1. Men Ryan fick sparken och den förre teamchefen Ron Dennis lämnade alla sina uppdrag inom F1- teamet.

Då löste sig det hela med en villkorlig dom och alla var nöjda, McLaren, FIA, Bernie Ecclestone och fansen.

Den 21 september kommer FIA säkerligen att leverera en liknande dom mot Renault, de stygga killarna är borta och teamet drivs vidare under en ny ledning, dessutom kan FIA och de andra stallen planera för att Renault kör F1 2010.

Då finns det bara vinnare igen – i alla fall hos Renault och F1.