Schumacher ska rädda Ferrari

SPORTBLADET

Ferrari har problem.

Då får de ordinarie förarna flytta på sig – för Michael Schumacher.

– Han är den person som har mest och bäst erfarenheter, säger teamchef Stefano Domenicali.

Krasch Nu ska Schumacher hjälpa Ferrari att komma i form inför säsongen.
Foto: AP
Krasch Nu ska Schumacher hjälpa Ferrari att komma i form inför säsongen.

Testerna inför årets säsong är oerhört viktiga och har en avgörande

betydelse. Detta eftersom testandet under säsongen är förbjudet och det team som inte är med när säsongen startar den 29 mars har begränsade möjligheter att hämta in försprånget.

– I år är det extremt viktigt att vi startar med en bil som kan konkurrera, för när säsongen startat kan vi inte testa, säger Ferraris teamchef Stefano Domenicali enligt motorsporttotal.com.

Mer tid i depån än på banan

Men Ferrari har haft problem. Under de första testerna i Bahrain tvingades de tillbringa mer tid i depån än på banan, samtidigt som ärkerivalen McLaren-Mercedes var mycket nöjda med sina tester i spanska Jerez.

De var betydligt billigare och dessutom var väderförhållandena riktigt bra, McLaren hann med över 400 fler testkilometrar än Ferrari.

”Återstår mycket arbete”

Dessutom har Ferrari ännu inte fått ordning på sitt med KERS (kinetic energy recovery system), det nya systemet har haft problem med både mjukvaran och och med nedkylningen av systemet. Sedan väger Ferraris version ungefär 50 kg, vilket gör det ungefär 20 kilo tyngre än versionerna från BMW och Williams och 15 kilo tyngre än McLaren- Mercedes version, skriver SportBild.

– Vi är ganska nöjda, men det återstår mycket arbete, säger Ferrari- Technikchef Aldo Costa.

– Vi kommer att använda oss av det kompletta paketet först i Jerez och Barcelona där vi avslutar vår försäsong.

För att lycka i slutspurten plockar de dessutom in sin konsult. Den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Shcumacher reser till Maranello så fort han återhämtat sig från sin MC-olycka. När det handlar om de nya däcken så besitter han kunskaper som varken Felipe Massa eller Kimi Räikkönen gör.

– Han har den allra bästa erfarenheten av slicks, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali till Sport Bild.

– Han kommer att kunna ge oss enormt viktig information.

Renault ställer in tester

Samtidigt har flera stall problem. Renault har ställt in testerna fram till och med mars eftersom de inte fått de svar de önskat av bilen och från och med nu är det Fernando Alonso som ska ta över cockpiten, BMW är missnöjda med framvingen och bilen har varit långsammare än både Ferrari och Toyota. Egentligen är det bara McLaren-Mercedes som kunnat följa det planerade programmet.

De regerande mästarna kommer till Jerez i början av mars med flera nya komponenter – och då möts giganterna för första gången.

FAKTA

POLE POSITION

1 Danica Patrick

Veckans snackis. USF1 vill se henne som en av två F1-förare 2010. Den amerikanska superstjärnan som kör IRL är intresserad.

– Det är enormt smickrande att bli nämnd i samband med F1, säger hon till kanadensiska Globe and Mail.

Blir hon kontrakterad kommer Bernie Ecclestone bli överlycklig, då ha han en färgad förare och en kvinna vid ratten. Något som han letat länge efter.

2 Sebastien Loeb

Seger i Norges VM-rally. Den regerande mästaren leker med konkurrenterna. Finnsn det någon som kan stoppa honom, mer än möjligen han själv?

3 Richard Branso

Multimiljardären från Virgingruppen har lagt ett bud på Honda, det bekräftar japanerna för Reuters. Samtidigt försöker Nick Fry och Ross Brawn själva få ihop pengar att sköta projektet. Brawn säger till schweiziska Blick att det kommer ett beslut på måndag och det finns fortfarande en risk att teamet läggs ner.

4 Luca di Montezemolo

Är chef för FOTA som presenterar sina planer för framtiden den 5 mars. Det handlar om ytterligare kostnadsreduceringar inom F1.

5 Richard Phillips

Chefen för Silverstones racingbana bekräftar att de bygger om för att anpassa sig till MotoGP 2010.

– Men den bansträckning vi har i dag kan vi återskapa för F1, men den nya passar Mc-sporten bättre, säger Richard Phillips.

Ombyggnaden startar i november, i år kör F1 på banan.

6 Matt Kenseth

Han tjänade 1,5 miljoner dollar när han vann Daytona 500

i helgen. Nu drar NASCARs Sprint cup vidare till Fontana och 48 bilar är anmälda. 16 miljoner tv-tittare såg loppet i Daytona, men till helgen väntas halvtomma läktare.

7 Valentino Rossi

Har precis fyllt 30 år och i år slipper MotoGP-förarna träna på fredag morgon. För att spara pengar stryks den träningen och den andra kortas ner, antalet tester minskas från fem till två och det är bara för testförarna och nästa års MC. Från och med tävlingen i Brünn får varje förare bara använda fem motorer och sedan görs två tekniska förändringar. Flera kostnadsbesparingar är planerade till 2010.

8 Tomas Engström

I STCC byter Honda Racing namn till Engström Motorsport, anledningen är att Honda dragit tillbaka sitt stöd. Teamet tog tre segrar i STCC förra säsongen och var trea i märkesmästerskapet.

9 Troy Bayliss

Superbikevärldsmästaren kräver miljonbelopp för att anta utmaningen och möta MotoGP-världsmästaren Valentino Rossi.

– För en miljon pund skulle jag göra det, men det kommer aldrig att hända, säger 39-åringen till Motor Cycle News.

Han tränar inte längre och behöver pengarna för att kunna komma i den form som krävs, hälsar han. Annars är han intresserad av att köra V8 Supercars i Australien.

10 Nico Rosberg

Williams måste klara sig utan KERS i F1-premiären den 29 mars, det berättar en talesman för Sport1. Även Ferrari, Renault och Toyota har haft problem med KERS.

MOTORSTOPP

Renault

Huvudsponsorn ING förlänger inte sitt kontrakt efter säsongen och F1-stallet låter 63 medarbetare lämna teamet. Framför allt handlar det om folk från aerodynamikavdelningen och de som varit engagerade i testerna. I december varslades 100 personer, under årets säsong sysselsätter teamet 462 personer.