Ferrari hittar alltid en väg tillbaka – på något sätt

SPORTBLADET

Räkna aldrig bort Ferrari.

Framför allt inte när Fernando Alonso sitter vid ratten.

För oavsett hur jobbigt läget är så kommer italienarna alltid tillbaka.

Fernando Alonso.
Fernando Alonso.

Det känns inte riktigt snällt att jämföra Ferrari med en surrande fluga som alltid kommer tillbaka – oavsett hur många gånger man slår till den.

Men samtidigt så känns den jämförelsen inte helt fel.

På något sätt så hittar Ferrari alltid en väg tillbaka.

Hur uträknat teamet än är.

I fjol var Ferrari borta i från VM-kampen och näst intill besegrade när Fernando Alonso gick poänglös i från Storbritanniens GP, sedan kom Tysklands GP och en förbjuden teamorder hjälpte Fernando Alonso till segern.

Men därefter var han höstens man.

Han tog 148 poäng på åtta tävlingar och hade en hand på VM-bucklan när ett felaktigt strategiskt beslut slet den ur hans grepp och gjorde Red Bulls Sebastian Vettel till mästare.

Alonso överlägsen

I år kom Ferrari till Silverstone utan att ha vunnit ett enda lopp.

De tog med sig ett gäng nya delar (ett nytt underrede, en ny fram- och bakvinge, ett nytt avgassystem och förändringar på den bakre karossen) och skakade liv i bilen. Sedan fick de möjligen lite hjälp av FIA:s kortfristiga regeländring och av att en domkraft gick sönder när Red Bulls Sebastian Vettel skulle byta däck.

Plötsligt så var Fernando Alonso inte bara en vinnarei Storbritanniens GP. Han var en överlägsen sådan.

Segern gav honom 25 poäng och han avancerade till en tredjeplats i mästerskapet bakom Red Bulls båda förare. Det skiljer fortfarande 92 poäng mellan den ledande tysken och spanjoren.

F1-sporten känns ibland som sandlådekrig

Faktum är att det inte räcker för Fernando Alonso att vinna alla de tio loppen som är kvar, för om Sebastian Vettel är tvåa i åtta och trea i de övriga så vinner han ändå VM med en ynka poäng.

Det mest intressanta är ändå hur förutsättningarna plötsligt har förändrats.

Oavsett regeländringen så har Ferrari hittat en bil som fungerar på en bana där aerodynamiken är avgörande och så har det inte sett ut tidigare den här säsongen.

På något sätt så hittar Ferrari alltid en väg tillbaka.

F1-sporten känns ibland som rena sandlådekriget. Först en ny regeländring, sedan tar FIA tillbaka den mitt under tävlingshelgen – om alla team går med på den.

Naturligtvis gick två, Ferrari och Sauber, som köper Ferraris motorer, mot resten. Därefter meddelar F1-gurun Bernie Ecclestone att allt är löst och det blir de gamla reglerna.

Detta velande är så otroligt oproffsigt och löjligt, varför se till att lägga fokus vid sidan av banan? Ändra reglerna mellan säsongerna och låt stallen göra upp på banan.

Vi vill se racing – inte diskutera saker som ändå är omöjliga att förstå.

FAKTA

Alonsos upphämtning 2011:

Monaco: Tvåa.

Kanada: Bröt.

Europas GP: Tvåa.

Storbritanniens GP: Seger.

(Tio lopp återstår av säsongen.)