51 år – och het segerkandidat

Rutin ett vapen i ökenrallyt: ”Jag räknar med att toppa rekordlistan ett bra tag till”

Stephane Peterhansel.
Foto: TT
Stephane Peterhansel.
SPORTBLADET

Det sägs att Dakarrallyt kräver sin man.

Men i år krävs det tydligen mer än så – det är en tävling för mogna herrar.

– I Dakar är erfarenheten viktigare än farten, säger Stephane Peterhansel.

I år kör fransmannen Dakarrallyt för 30:e gången. Förra året tog han sin tolfte seger i den klassiska tävlingen, han har vunnit sex av dem med mc och lika många med bil. Nu är han med och slåss om ännu en seger – trots att han har hunnit bli 51 år gammal.

– I Dakar handlar det inte bara om att vara snabb. Självklart måste du trycka gasen i botten ibland, men du behöver också mycket rutin. Det kan absolut vara så att jag är långsammare än Sebastien Loeb eller Carlos Sainz, men det har ingenting med min ålder att göra. Jag trycker inte på hårt under den första veckan. I Dakar har det alltid varit så att erfarenheten viktigare än farten, säger Peterhansel till Motorsport magazin.

Framtiden? En 43-åring

Men ökenräven är långtifrån ensam om att ha nått en, för en idrottsman, hög ålder. För Peugeot kör även dubble rallyvärldsmästaren Carlos Sainz som är 54 år gammal, och i teamet ingår också Cyril Despres och Sebastien Loeb som båda fyller 43 i vinter.

– Vi vet alla att det är Sebastien som är Peugeots framtid här i Dakar och vi ska försöka hjälpa honom. Jag kan tänka mig att köra i hans skugga, det stör mig inte alls. Jag skulle göra allt för att hjälpa honom vinna, säger Peterhansel.

– Den tolfte segern var väldigt viktig för mig personligen, det var också viktigt att hjälpa Peugoet till en seger i comebacken. Nu har jag gjort det, jag har lika många segrar i bil som på motorcykel och pressen är borta.

”Inte direkt enkelt”

Stephane Peterhansel skulle nästan kunna vara farfar till ett par av förarna i F1, där varken Lance Stroll eller Max Verstappen har fyllt 20 år, och när VM i roadracing startar om mindre än tre månader finns det förare i moto3 som precis fyllt 16 år.

– Jag är över 50 år och inte längre en av de yngsta inom motorsporten, det stämmer, säger Peterhansel som kämpar om segern i Dakarrallyt i år också.

– Jag vann mitt första Dakar för 25 år sedan när jag körde mc och förra året vann jag med bil. Det är inte direkt enkelt att köra på den höga nivån under ett kvarts sekel. Jag räknar med att stå i topp av den rekordlistan ännu ett bra tag.

Störst chans att jaga ikapp har Cyril Despres, som vann sin första etappseger med bil tidigare i veckan. Han har vunnit mc-tävlingen fem gånger – men behöver minst åtta segrar till för att peta ner Stephane Peterhansel från Dakartronen.

Motorlistan vecka 1

1) Mick Schumacher

Han är bara 17 år, men det snackas enormt mycket om Michael Schumachers son just nu. Han ska köra EM i Formel 3 2017, även om Bernie Ecclestone gärna vill se honom i F1. Mercedes är intresserat av talangen och nu spekuleras det i om tillverkaren ska låta honom mogna i DTM efter F3, precis som man gjort med Esteban Ocon och Pascal Wehrlein.

2) Stephane Peterhansel

Ökenräven jagar sin 13:e seger i Dakarrallyt och utmanas främst av sina teamkollegor Cyril Despres och Sebastien Loeb, samt Minis Mikko Hirvonen.

3) Jonnie Lindberg

Efter två mästartitlar i det amerikanska dragracingmästerskapet NHRA i klassen Top Alcohol Funny Car är det dags för svensken att ta steget upp i den högsta klassen. Han ska köra en Toyota för Jim Head i Nitro Funny Car 2017.

4) Lewis Hamilton

Någon ny teamkollega har Mercedes tidigare världsmästare inte fått än, men den 23 januari presenterar teamet sin nya F1:a. Troligen kan man tala om vem som ska köra den andra bilen då också.

5) Emil Bergkvist

Tillsammans med kartläsaren Joakim Sjöberg ska svensken köra hela VM-säsongen i WRC2 tillsammans med Citroën och J-Motorsport. Svensken vann JEM 2015 och körde utvalda VM-tävlingar förra året, hans bästa resultat var plats sju i Svenska Rallyt 2016 (WRC2). Premiären sker i Monte Carlo.

6) Kimi Räikkönen

Den 24 januari presenterar Ferrari hans och Sebastian Vettels nya arbetsredskap. F1 har gjort flera regeländringar inför årets säsong så räkna med att bilen ser väldigt annorlunda ut jämfört med 2016.

7) Pascal Wehrlein

Det senaste ryktet säger att Mercedes testförare blir Marcus Ericssons teamkollega hos Sauber 2017. Han har kört för Manor i år.

8) Mads Östberg

Norrmannen är klar för Svenska Rallyt, han kör en Ford Fiesta WRC 2017, från M-Sport. Han missar däremot rallyt i Monte Carlo som avgörs i januari eftersom bilen inte är klar till dess.

9) Patrik Sandell

Rallycrossföraren var femma i Global rallycross förra året, men till årets säsong blir han fabriksförare.

– Att äntligen bli en del av Subaru-familjen är en barndomsdröm som blir sann, säger han i ett pressmeddelande.

10) Pontus Tidemand

Han missade VM-titeln 2016, men gör ett nytt försök i WRC2 i år. Säsongen startar i Monte Carlo, men då är svensken inte nominerad för poäng. Där satsar Skoda på Andreas Mikkelsen och Jan Kopecky.

***

Motorstopp: Toby Price

Förra året vann han Dakarrallyts mc-klass, i år kraschade han svårt på den fjärde etappen och bröt lårbenet. Därmed är den regerande mästaren ute ur tävlingen.