Fordföraren sugen på att ta EM-guldet

Andréas Eriksson jagar EM-guldet i rallycross

Andréas Eriksson vill gärna ta hem det där EM-guldet i år.
Foto: OMSE
Andréas Eriksson vill gärna ta hem det där EM-guldet i år.
SPORTBLADET

Han har varit nära det åtråvärda EM-guldet flera gånger, men oftast fallit på eget grepp. De många projekten, bilbyggena och idéerna har bromsat rallycrossföraren Andréas Erikssons väg till guldet.

Men i år hoppas han att det ska sluta annorlunda.

– Jag har stora förhoppningar, säger han.

Andréas Eriksson har länge varit en av medaljkandidaterna i rallycross-EM. Han har visat att han kan köra snabbt och vinna tävlingar, oftast har det varit det stora engagemanget i team och bilbyggen som fällt Eriksson i guldjakten. Med många andra strängar på sin lyra har det varit svårt för Eriksson att behålla fokus och bara ägna sig åt tävlingskörningen.

Ett EM-brons från 2007 är Erikssons främsta merit och lyckats han bara fokusera på sitt eget tävlande så kan det bli medalj igen. Förra året var Eriksson fyra, tolv poäng efter Kenneth Hansen på bronsplatsen.

Ny bil höll inte måttet

– Förra året hade jag inga störe förväntningar, jag kom till start med en helt ny bil och vi hade en hel del problem, förklarar Eriksson.

Redan i premiären i England förra året körde det ihop sig för Eriksson som hade en säsong med flera bottennapp, men också två segrar. I år siktar Fordföraren högre.

– Bilen känns bra i år, jag vet att den är snabb och jag blir besviken om jag inte kan vara med bland dem som har chansen att vinna, säger han till Sportbladet.

Rutinerad topptrio att slå

Bland konkurrenterna nämner han den vanliga toppligan med Michael Jernberg, Kenneth Hansen och Sverre Isachsen som de svåraste att slå. Men han flaggar också för norrmannen Kjell Arne Smerud, som köpt sin bil av den firma som Eriksson driver, Olsbergs MSE.

– Han är en av de nya uppstickarna, men det finns många som satsar hårt. Ska man ta titeln i år räcker det inte att vara femma sexa. Man måste hela tiden vara i A-final och jag tror man måste ta sex sju pallplatser under året, säger Andréas Eriksson.

För att matcha motståndet från Smerud och unge norrmannen Mats Lysen, som förra året vann division 1A och nu kliver upp i värstingklassen i en bil byggd av Olsbergs MSE, har Eriksson tränat hårt.

Gått ner i vikt

– Ska jag vara med där uppe måste jag ju bli bättre själv. Jag har jobbat arslet av mig och gått ner flera kilo. Nu är stolen för stor, så jag får lägga kuddar i den, skrattar han.

Andréas Eriksson ser fram emot premiären i Portugal.

– Jag gillar sånt som de andra inte gör, jag tycker om Portugal för banan är teknisk och svår. Det har gått lätt för mig där och jag har vunnit. Det är alltid nerver i premiären, men jag har stora förhoppningar om att det ska gå bra, säger han.

FAKTA

Så gick det i EM 2009

1) Sverre Isachsen, NO, Ford Focus, 141 poäng.

2) Michael Jernberg, SE, Skoda Fabia, 132 poäng.

3) Kenneth Hansen, SE, Citroën C4, 110 poäng.

4) Andréas Eriksson, SE, Ford Fiesta, 98 poäng.

5) Ludvig Hunsbedt, NO, Volvo S40, 84 poäng.

6) Jean-Luc Pailler, FR, Peugeot 207, 83 poäng.

7) Stig-Olov Walfridson, SE, Renault Clio, 78 poäng.

8) Frode Holte, NO, Volvo S40, 67 poäng.

9) Jussi Pinomäki, FI, Citroën C4, 66 poäng.

10) Guttorm Lindefjel, NO, Skoda Fabia, 60 poäng.