Svensktrion kunde inte rubba mästaren

Jernberg, Hansen och Walfridson hann inte ifatt Isachsen

Kenneth Hansen (till vänster) blev trea, och Michael Jernberg (till höger) blev tvåa vid rallycross-EM i Ungern. Sverre Isachsen (mitten) tog sin andra raka seger.
Foto: Lennart Pettersson/Skoda
Kenneth Hansen (till vänster) blev trea, och Michael Jernberg (till höger) blev tvåa vid rallycross-EM i Ungern. Sverre Isachsen (mitten) tog sin andra raka seger.
SPORTBLADET

Michael Jernberg som inledde EM med två raka segerar har fått allt svårare att hänga med regerande Europamästaren Sverre Isachsen som i sin tur har tagit två EM-vinster.

Vid den senaste deltävlingen i Ungern var Jernberg så när ikapp norrmannen.

– Klart att det är bra att bli tvåa, men man siktar ju alltid på seger, säger Jernberg i ett pressmeddelande.

Michael Jernberg har en fajt med Stig-Olov Walfridson. ”Stecka” slutade fyra i EM-tävlingen.
Foto: Lennart Pettersson/Skoda
Michael Jernberg har en fajt med Stig-Olov Walfridson. ”Stecka” slutade fyra i EM-tävlingen.

EM i rallycross ser så här långt ut att bli en duell mellan regerande mästeren Sverre Isachsen och Michael Jernberg. Jernberg har jagat titeln i många år, men aldrig nåt ända fram. Sedan bilbytet till Skoda har framgångarna blivit mer regelbundna och i år inledde Jernberg strålande – efter två race hade han två segrar.

Sedan dess har det gått lite trögare. Vid EM-tävlingen i England blev Jernberg bara nia. Men han studsade tillbaka, vid den senaste tävlingen i Ungern var han uppe i toppen igen. Michael Jernberg trivs på banan och inför årets race hade han lyckats med att ta två segrar, en andraplats och en tredjeplats på de senaste fyra åren.

Tillbaka på pallen

Det blev en ny pallplats i år, då Jernberg blev tvåa.

– Klart att det är bra att bli tvåa, men man siktar ju alltid på seger, säger Jernberg som trots allt inte var nöjd med resultatet.

Jernberg körde mycket bra under kvalet och fick sedan starta från ruta två i A-finalen, bredvid Isachsen som hade pole position.

– Jag hade en förhoppning om att kunna ta honom i starten, men in i första sväng låg vi jämsides och jag var tvungen att backa in bakom honom, förklarar Jernberg i ett pressmeddelande.

Norrmannen ohotad

Isachsen ledde från start till mål och det var ingen som kunde hota honom.

– Banan var väldigt gropig i finalen så jag var rädd att jag skulle skada bilen, men allt gick bra, jag hade full kontroll. Mina konkurrentern är nog ganska frustrerade nu, och jag förstår dem, skriver Isachsen i ett inlägg på sin webbplats.

Norrmannen har hittat flytet både på banan och med teamet.

– Min amekaniker, bilen och jag själv var bra i helgen. Jag har ett slags flow just nu och då är det svårt att stoppa mig, säger han.

Men Michael Jernberg var inte ensam svensk om att försöka fånga den snabbe norrmannen. Kenneth Hansen och Stig-Olov Walfridson gjorde sitt bästa för att ge Isachsen en match.

– Alltid något att kunna knipa tredjeplatsen i den här tävlingen där jag åkt både framlänges och baklänges på banan och berg- och dalbana i resultatlistan, säger Kenneth Hansen i ett pressmeddelande.

Hansens trubbel började redan i den första kvalomgången där han blev påkörd och kraschade. Teamet fick tillbringa natten med att laga bilen, men hann i tid. I det tredje kvalheatet hamnade Citroënföraren i hetluften igen och snurrade, men lyckades ändå ta sig till A-finalen där han alltså blev trea.

Stig-Olov Walfridson gjorde ett jämt och bra kval och startade från tredje rutan i A-finalen. När Isachsen flög i väg hamnade ”Stecka” jämsides med Jernberg i första kurvan, men fick ge sig för Skodaförarens hårda forcering. När ett varv återstod kunde Hansen passera Walfridson med en hårsmån när Citroenföraren kom ut från alternativspåret.

– Det var med en billängd vi missade pallplatsen. Men jag är nöjd, vi närmar oss pallen nu, säger Walfridson i ett pressmeddelande.

Trimma och testa

Nästa omgång som väntar är Höljes den 3-4 juli. Och svensktrion laddar hårt för att det inte ska bli norsk segerfest på Värmlandsbanan.

– Vi kan efter de här två senaste tävlingarna konstatera att vi måste trimma mer helt enkelt. Vi har redan introducerat ett nytt motorkoncept, men tydligen måste vi öka utvecklingstakten ytterligare ett snäpp för framtiden, analyserar Kenneth Hansen.

Även Michael Jernberg ökar takten i jakten på Isachsen. För Skodaföraren väntar test på banan i Höljes och kanske även en testdag i Strängnäs.

– Jag har aldrig testat mitt under en säsong tidigare, men självklart måste jag i det här läget försöka göra allt som går, säger Jernberg och avslöjar att han bland annat ska prova en annan turbo för att se vilken effekt den har på Skodan.

Höljes är Stig-Olov Walfridsons hemmabana. Förra året vann han EM-deltävlingen där inför de jublande fansen och det är inte omöjligt att han lyckas snuva de andra på segern igen.

FAKTA

Resultat EM, Nyirad

1) Sverre Isachsen, NO, Ford Focus

2) Michael Jernberg, SE, Skoda Fabia

3) Kenneth Hansen, SE, Citroën C4

4) Stig-Olov Walfridson, SE, Renault Clio

5) Jos Kuypers, NL, Ford Focus

6) Ludvig Hunsbedt, NO, Ford Focus

EM-tabellen efter fyra deltävlingar

1) Sverre Isachsen, 74 poäng

2) Michael Jernberg, 65 poäng

3) Kenneth Hansen, 58 poäng

4) Liam Doran, GB, Citroen C4, 53 poäng

5) Stig-Olov Walfridson, 37 poäng

6) Jos Kuypers, 29 poäng

7) Andréas Eriksson, SE, Ford Fiesta, 29 poäng

8) Ludvig Hunsbedt, NO, ford Focus, 24 poäng

9) Mats Lysen, NO, Ford Fiesta, 24 poäng

10) Kevin Procter, GB, Ford Focus, 21 poäng