Tredubbelt Audi

När Peugeotbilarna föll bort kunde Audi vinna enkelt

Romain Dumas kör den audibil som vann LM P1-klassen vid Le Mans 24-timmars.
Foto: AFP
Romain Dumas kör den audibil som vann LM P1-klassen vid Le Mans 24-timmars.
SPORTBLADET

Årets upplaga av 24-timmars på Le Mans såg ut att bli en uppgörelse mellan Peugeot och Audi. Men sedan Peugeotbilarna fallit bort en efter en kunde Audi döda allt vad spänning hette och ta en trippelseger.

Nigel Mansell tvingades bryta efter knappt 20 minuters körning av Le Mans 24-timmars sedan han tappat kontrollen över bilen och studsat in i räcket.
Foto: Getty Images
Nigel Mansell tvingades bryta efter knappt 20 minuters körning av Le Mans 24-timmars sedan han tappat kontrollen över bilen och studsat in i räcket.

24-timmars började dramatiskt, efter knappa 20 minuters körning snurrade Nigel Mansell och studsade in i räcket, troligen på grund av en punktering på vänster bakdäck. Ambulans och säkerhetspersonal tog hand om den brittiske F1-legendaren som uppges må bra och ha undkommit kraschen med en bula. Mansells team tvingades bryta tävlingen.

Peugeot snabbast

I stället handlade det om Peugeot och Audi. Peugeot tog kommandot med sina tre bilar, fabriksteamet var mycket snabba, men snart började problemen. Sebastien Bourdais, som startade från pole position tvingades ge upp efter knappt tre timmars race på grund av trassel med fjädringen. Sedan föll de övriga Peugeotbilarna i från en, efter en. Med endast två timmars race kvar tvingades den bil som kördes av Alexander Wurz, Marc Gene och Anthony Davidson bryta med motorproblem.

Alla Peugeoter bröt

Den andra bilen hade tvingats bryta med turbofel och även den fjärde Peugeotbilen, Oreca-teamet, tvingades bryta efter att motorn rasat. Loic Duval i Orecabilen hade bara 10 sekunder fram till tredjeplatsen när han sköt motorn och racet var över.

I stället blev det trippelseger för Audi. Vann gjorde ekipaget som kördes av Mike Rockenfeller, Timo Bernhard och Romain Dumas.

– Alla på Audi kan vara stolta över denna historiska bedrift, säger Audichefen Rupert Stadler i ett pressmeddelande.

Tvåa blev Audibilen som kördes av Benoît Treluyer, Marcel Fassler och André Lotterer och trea blev Dindo Capello, Tom Kristensen och Allen McNish. Kristensen blev otursgubbe när han kanade av banan efter fem timmars körning. Bilen blev skadad, men man kunde återvända till racet och tappade tre varv på grund av incidenten, ett avstånd som ekipaget aldrig kunde hämta in.

Ett nytt längdrekord i tävlingen sattes också då den vinnande Audibilen gjorde 397 varv, vilket innebar 5410 kilometer och överträffade rekordet från 1971 som länge ansetts oslagbart.

FAKTA

Resultat Le Mans

LMP1-klassen

1) Audi nr 9, Mike Rockenfeller/Romain Dumas/Timo Bernhard, 397 varv

2) Audi nr 8, Marcel Fassler/Benoît Treluyer/André Lotterer, 396 varv

3) Audi nr 7, Tom Kristensen/Allan McNish/Dindo Capello, 394 varv

4) Oreca 01 AIM, Soheil Ayari/Andrew Meyrick/Didier André, 369 varv

5) Aston Martin Racing, Stefan Mucke/Adrian Fernandez/Harold Primat, 365 varv

LMP2-klassen

1) Strakka Racing, Nick Leventis/Danny Watts/Jonny Kane, 367 varv

2) OAK Racing, Matthieu Lahaye/Guillaume Moreau/Jan Charouz, 361 varv

3) RML, Thomas Erdos/Mike Newton/Andry Wallace, 358 varv

4) OAK Racing, Jacques Nicolet/Richard Hein/Jean-Francois Yvon, 341 varv

5) Team Bruichladdich, Karim Ojjeh/Tim Greaves/Gary Chalandon, 341 varv