Bräck missade finalen

Körde på banmarkering och knäckte drivaxeln i X Games

Kenny Bräck nådde inte final i X Games det här året.
Foto: Magnus Liam Karlsson
Kenny Bräck nådde inte final i X Games det här året.
SPORTBLADET

Kenny Bräck kunde inte upprepa succén från fjolårets X Games. Svensken körde på en banmarkering, bröt drivaxeln och missade finalen.

Tanner Foust vann två guldmedaljer i X Games.
Foto: Olsbergs MSE
Tanner Foust vann två guldmedaljer i X Games.

Det blev ingen favorit i repris i X Games för Kenny Bräck. Svensken mötte Antoine L'Estage i sin kvartsfinal. Till en början såg allt bra ut, men på den smala banan så touchade Kenny Bräck ett betongblock och körde sönder drivaxeln. Därmed var Bräck borta ur rally racing-klassen som i stället vanns av Tanner Foust som mötte Brian Deegan i finalen.

Tvåhjulade

Ett par timmar senare var det dags för Bräck att köra rallycrossklassen, som amerikanerna valt att kalla superrally. Bräck startade tillsammans med Brian Deegan, Tim Rooney och Carl Decker. Men på nytt var det en av banmarkeringarna som ställde till det, Bräck körde på en av dem och tvåhjulade, men smällen gjorde att Kenny Bräck inte gick vidare.

Till finalen tog sig i stället Tanner Foust, Brian Deegan, svenske driftingföraren Samuel Hübinette och Stephan Verdier. I finalen var det Tanner Foust som drog det längsta strået och kunde vinna sin andra guldmedalj för dagen.

Svensk trea

Tvåa blev Brian Deegan och trea Samuel Hübinette.

– Det är otroligt skönt att komma på pallen efter att bara ha testat bilen som inte är preparerad för rallycross i 30 minuter. Vi bestämde oss för att spara bilen och bara köra superrally-klassen. När vi såg Travis Pastrana köra sönder sin bil innan superrallyt startade var vi glada över beslutet, skriver Hübinette på sin webbplats.

Sverre Isachsen som också tävlade i de båda klasserna tvingades bryta efter tekniska problem med sin Subaru.

– Bilen är inte helt utvecklad för rallycross än. Det var en rallybil med lite fler hästkrafter och det är en stor skillnad. Men jag tror att Subaru kommer att ha en konkurrenskraftig bil till nästa år, förklarar Isachsen på sin webbplats.