Rosenqvists största utmaning

”Stenålder och högteknologi på samma gång”

1 av 2 | Foto: Foto: Mattias Persson
SPORTBLADET

Han tog VM-poäng i premiären.

Till andra racet vill Felix Rosenqvist ha mer.

– Den här banan är ny för alla. Det är bara att satsa ännu högre.

Rosenqvist inledde året i den amerikanska formelbilsserien Indy Lights, har sedan kört GT-bil, DTM och nu Formula E. Han debuterade i Hongkong där han tog poäng eftersom han körde tävlingens snabbaste varv, men innan dess hade han ett möte med muren vilket gjorde att han fick byta bil väldigt tidigt i loppet.

– Efter det hade jag ingen chans. Batteriet räcker bara en viss distans och jag fick fisköra in i mål. Jag brände allt för att ta poäng med det snabbaste varvet, säger han.

– Det är skönt att premiären är över och den här gången är det ingen förare som har någon fördel.

Tävlar i metropoler

VM för elbilar avgörs i flera av världens största städer, det handlar bara om stadslopp och banan byggs upp inför tävlingsdagen. Träningspass, kval och race avgörs samma dag och därför finns det inte mycket tid att träna inför ett lopp.

Det gör att de förare som kört Formula E under flera säsonger har en fördel på de banor dit mästerskapet återvänder, men helgens deltävling avgörs i Marocko, i Marrakech, och där han ingen förare kört tidigare.

– Jag har kört i simulatorn och känner mig förberedd till hundra procent, säger Rosenqvist som är 12:a i mästerskapet efter första omgången.

– Tanken är att jag ska vara med och slåss höger upp den här gången. Jag siktar på att ta mig till superpole där de fem snabbaste gör upp om pole position. I racet vill jag sedan ha en bra placering i mål. Här är det ingen förare som har någon fördel eftersom banan är helt ny. I och med att det är stadsbanor är de svårkörda och dessutom är bilen ganska svårkörd.

Största utmaningen

Ett batteri räcker inte för ett helt race utan istället för att förarna byter däck under loppet så byter de bil. De parkerar i garaget och tar den identiska bilen som står nyladdad innan de kör ut på banan igen.

•Kan du jämföra den med en vanlig formelbil?

– Bromsfasen är väldigt svår, batteriet laddas bara upp när du bromsar och det går enbart på bakaxeln. Det är lite som att köra med handbromsen i. Bromssystemet är på något sätt både stenålder och högteknologi på samma gång. Dessutom är bilen tung och det är svårt att köra jämnt varje varv, här ser du att förarna verkligen måste kämpa med bilen. Jag tycker nog att det är den svåraste bilen av alla bilar jag kört.

– Här straffas du hårt för varje litet misstag du gör och det är otroligt svår att göra ett helt felfritt varv. Det är den största utmaningen.

Marockos GP avgörs i morgon lördag.

FAKTA

Marocko ePrix:

Lördag 12.11

Fri träning 1: 09.00-09.45

Fri träning 2: 11.30-12.00

Kval: 13.00-14.00

Marrakesh ePrix: 17.00

Tävlingen sänds på Eurosport 2.