Racingtalangerna kör för VM-titeln

Joel Eriksson och Felix Rosenqvist inleder jakten i natt

1 av 2 | Foto: Mattias Persson
Joel Eriksson.
SPORTBLADET

Han var bästa nykomling i EM. Nu väntar nästa stora utmaning.

VM i Formel 3.

– Detta är en tävling som kan betyda väldigt mycket för karriären, säger Joel Eriksson.

Stadsloppet i Macao är klassiskt, det avgjordes första gången redan 1983, då med Ayrton Senna som segrare. Han vann sedan tre VM-titlar innan han tragiskt omkom efter en krasch under San Marinos GP 1994. Därefter har förare som Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg och Marcus Ericsson kört på gatorna i den kinesiska kuststaden. Det är bara två svenska förare som vunnit loppet, Rickard Rydell, 1992, och Felix Rosenqvist som vann både 2014 och 2015.

– Min målsättning är att försöka vara med och kampas om en snabb tid. Högre förväntningar har jag inte i debuten, det krävs mycket tid och körning på den banan för att vara snabb, den är otroligt speciell, säger Joel Eriksson som vann ett annat storlopp, Master of F3, tidigare i år.

VM-titel på spel

Förare som annars kör i olika serier världen över samlas till tävlingen i Macao. Under många år har den varit mycket prestigefylld, men i år har den fått VM-status. Den 6,2 km långa banan består enbart av allmänna vägar och rankas som en av de svåraste banorna i hela världen.

– De första jag måste göra är att lära mig banan, även om jag har kört den i simulator. Det är väldigt många hopp, asfalten är inte helt slät och det är väldigt, väldigt smalt. Det är inte bredare än två bilbredder någonstans och det gör att det är en väldigt stor utmaning, säger 18-åringen.

– Det gör att du smäller i muren om du gör ett enda litet misstag. Därför har de förarna som kört här tidigare en stor fördel och jag kommer inte att förvänta mig att jag ska hänga med dem. Det går inte att pressa fram någonting utan det måste komma av sig själv så man bygger upp farten under varje pass i bilen.

Vilken målsättning har du?

– Jag är aldrig nöjd innan jag vinner, men till tävlingen i Macao måste man sätta ett annat mål. Tar jag en plats bland de fem bästa är jag mer än nöjd.

33 förare ställer upp i tävlingen, ytterligare en svensk finns med. De två senaste årens mästare, Felix Rosenqvist, som lämnat F3 för bland annat Formula E gör ett inhopp i klassen. Den första träningen inför Macaos GP körs i natt, det första kvalet i morgon bitti.

Du följer tävlingen på Facebook, Sportbladet Motor håller koll på båda svenskarna  och ger dig resultat coch kommentarer från Macao.

FAKTA

FIA F3 World Cup (Macao, Kina)

TORSDAG 17/11

Fri träning 1: 02.35-03.15

Kval 1: 07.20-08.00

FREDAG 18/11

Fri träning 2: 02.35-03.15

Kval 2: 08.55-09.35

LÖRDAG 19/11

Kvalificeringsrace: 06.50 (10 varv)

SÖNDAG 20/11

Macau Grand Prix: 08.30 (15 varv)

Så går det till:

Tävlingsveckan i Macao inleds  med fri träning och ett första tidskval på torsdagen, och fortsätter sedan med exakt samma upplägg – en träning och ett nytt kval – på fredagen. Varje förares bästa kvaltid ligger till grund för hans startposition i lördagens Kvalificeringsrace. Den förare som noterat det snabbaste kvalvarvet – oavsett om han gjort det på torsdagen eller fredagen – startar alltså i pole position på lördagen.

Kvalificeringsracet (10 varv) avgör den slutliga startuppställningen till söndagens final. Den förare som är först i mål  tar pole position. Tvåan i Kvalificeringsracet startar på andra plats, trean på tredje o.s.v. Resultatet i Kvalificeringsracet lägger grunden för startuppställningen till finale (15 varv). Den förare som tar målflagg som segrare på söndagen utropas till vinnare av Macao Grand Prix och VM för Formel 3 2016.