Punktering förstörde för Mikko Hirvonen

Tog tredjeplatsen
med nöd och näppe

SPORTBLADET

Fordteamet hade det tungt i Turkiet. Jari-Matti Latvala rullade och Mikko Hirvonen körde på en sten och förstörde både fronten och ena bakdäcket. Men trots allt lyckades Hirvonen bli trea sedan Dani Sordo fått bryta.

Citroën har tagit ett mäktigt grepp om rally-VM. Av de fem främsta förarna i Turkiets deltävling körde fyra Citroën, medan Mikko Hirvonen var den ende av Fordförarna som lyckades bryta sig in i getingboet i toppen.

Fordstallet hade det trögt i Turkiet. På lördagen kraschade Jari-Matti Latvala redan på dagens första sträcka. Finländaren touchade en bank och bilen rullade. Latvala och hans kartläsare Miika Anttila klarade sig oskadda, men tappade nio minuter på incidenten och var sedan hopplöst borta.

Körde på sten

Inför den sista tävlingsdagen låg Latvalas teamkamrat Mikko Hirvonen trea, sjutton sekunder efter ledande Sébastien Loeb. Men på grund av kraftiga regn ströks två sträckor den sista dagen eftersom tävlingsledningen bedömde att de var alldeles för leriga för att köras. Med färre sträckor att köra ikapp på, tvingades Hirvonen pressa oerhört hårt för att avancera.

Det ledde till att finländaren körde på en sten på SS20 och fick punktering på vänsterbakhjul. Därmed tappade han raskt och föll till fjärde plats. Det var bara tack vare att Dani Sordo som också hamnat i problem tivngades bryta som Hirvonen räddade pallplatsen.

Bilen fylld av damm

– Däcket gick sönder efter 10 kilometer, men vi valde att fortsätta och vi förlorade bara 45 sekunder, så det var rätt beslut. Smällen förstörde också fälgen och bilen fylldes av damm och grus. Det var så illa att jag knappt såg något, skriver Hirvonen på sin webbplats.

– Det här var inte vad jag hade hoppats på den här helgen, men punkteringen förstörde mina chanser att vinna, säger Mikko Hirvonen.