Trögt för P-G i Rally Sardinien

Svensken fick bryta när drivaxeln gick sönder

SPORTBLADET

Först en punktering och sedan en trasig drivaxel. Rally Sardinien gick inte P-G Anderssons väg, då svensken tvingades bryta.

– Men vi fick många viktiga träningsmil, säger han i ett pressmeddelande.

P-G Andersson tvingades bryta rallyt på Sardinien när drivaxeln gick sönder.
Foto: Backmans foto
P-G Andersson tvingades bryta rallyt på Sardinien när drivaxeln gick sönder.

P-G Andersson ställde upp i Rally Sardinien med målsättningen att bli bästa Grupp N-bil. Men svensken som körde en Mitsubishi Evo X fick en problematisk start då han drabbades av en punktering på första sträckan och tappade fyra och en halv minut. P-G Andersson rasade till 36:e plats och det såg nattsvart ut.

Men P-G var inte den ende att drabbas av problem. Andreas Mikkelsen och Guy Wilks rullade också av på sträckan. Wilks kraschade så illa att han bröt två ryggkotor i nedre delen av ryggen och fördes till sjukhus.

Drivaxeln gick av

Trots det inledande bakslaget lyckades Andersson köra upp sig under den andra tävlingsdagen och han låt så småningom på sjunde plats. Då var han bara 1,8 sekunder efter sexan Teemu Arminen. Skulle Andersson kunna passera Arminen så skulle det innebära ledning i grupp N.

Men på den tionde av tretton sträckor tog det stopp.

– Det small till och drivaxeln gick av. Vi tänkte försöka ta oss i mål för vi hade passerat Teemu, men 5 kilometer från mål slutade bilen att driva, säger P-G Andersson i ett pressmeddelande.

Svensken tvingades därmed bryta, men var inte alltför nedslagen trots motgången.

– Nöjd är jag ju självklart inte, men vi kom hit för att visa att bilen var konkurrenskraftig och det visade vi att den var, säger Andersson.