Svårt för Fordduon att slå Loeb i asfaltrally

Finska grusspecilaister får kämpa mot fransmännen

Mikko Hirvonen har en svår uppgift framför sig – att försöka slå Sébastien Loeb i ett asfaltrally.
Foto: Ford
Mikko Hirvonen har en svår uppgift framför sig – att försöka slå Sébastien Loeb i ett asfaltrally.
SPORTBLADET

Mikko Hirvonen ledde den senaste VM-deltävlingen när han gjorde ett misstag, rullade och fick uppleva den värsta kraschen i karriären. Att försöka knäcka asfaltspecialisten Loeb i Tyskland är en svår nöt för Fordföraren, men inte omöjlig.

– Jag var besviken på resultatet i Finland, men uppmuntrad av att vi hade farten, säger Hirvonen till wrc.com.

Glada miner efter segern i rally Finland. Tyskland blir en knepigare tävling för Jari-Matti Latvala.
Foto: Ford
Glada miner efter segern i rally Finland. Tyskland blir en knepigare tävling för Jari-Matti Latvala.

Sébastien Loeb har sju vinster i Tyskland och Citroën har vunnit de åtta senaste gångerna VM-cirkusen tävlat i landet. Att försöka knäcka den sviten tycks som en nästan omöjlig uppgift för Fordduon Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala.

Hatkärlek till tyska rallyt

– Jag har ett hatkärleksförhållande till det här rallyt. När det är torrt är sträckorna riktigt sköna att köra, men när det är blött gör det vägarna väldigt svåra med all lera och allt vatten, säger Mikko Hirvonen till wrc.com.

Vid senaste VM-deltävlingen i Finland ledde Hirvonen innan han kraschade och rullade. Bilen blev mos och det var slutåkt för hemmafavoriten.

– Jag var besviken på resultattet i Finland, men uppmuntrad av att vi hade farten. Jag vill se vad som är möjligt, v har flera förbättringar på bilen och jag vill vara med och slåss om pallplatserna, säger Hirvonen.

Men det blir en tuff match. Varken han eller Jari-Matti Latvala trivs på asfalt. Latvala har som bäst varit åtta i Tyskland och siktar lägre.

Latvala tror på topp fem

– Sträckorna i det tyska rallyt är svåra och smutsiga, greppet förändras så ofta och det har gjort det väldigt svårt för mig, erkänner Latvala som förklarar att självförtroendet inte alltid varit det bästa i Tyskland.

– Men att köra på Nürburgring lärde mig att om jag svänger senare så får jag bättre fart ut ur kurvorna. Det har förbättrat min körstil och min fart på asfalt. Och att vinna hemma i Finland har ökat mitt självförtroende. Jag hoppas på en placering bland de fem bästa, säger Jari-Matti Latvala till wrc.com.