Svensk nysnö ett franskt bekymmer

Foto: BILDBYRÅN
SPORTBLADET

Snön vräkte ner över Värmland och den franske, sjufaldige rallyvärldsmästaren Sebastien Loeb suckade djupt.

– Jag vet bara att vad jag än gör så förlorar jag tid.

Loeb startar först i det svenska VM-rallyt. Han är Värmlands snabbaste snöplog.

Torsdagskvällens korta snabbis på Färjestads travbana var väl inte det som retade Loebs franska nerver. Fredagsmorgonens start på det "riktiga" rallyt var värre.

Loeb är regerande världsmästare och Svenska rallyt är VM-seriens första tävling. Alltså startar Loeb först. Och är det då nysnö på vägen så kostar det tid.

”Shakedown gick ju bra”

P-G Andersson däremot, ende svensken i WRC-klassen, kör sist av WRC-åkarna. När han kommer på specialsträckorna första dagen har grabbarna före honom blåst bort nysnön från spåret.

Det Loeb förlorar i tid, det vinner P–G Andersson.

– Shakedown (den officiella tidsträningen torsdag morgon) gick ju bra, sade Andersson bland snödrivorna på förmiddagen.

Han hittade tempot direkt med sin nya bil. Svensken hade tider i nivå med de allra snabbaste. Bara 0,4 sekunder långsammare än Loeb till exempel.

Andersson siktar på prispallen och kör för att vinna. Ju osäkrare förhållanden, desto bättre är det för honom.

WRC, värstingklassen i rally-VM, har nytt reglemente i år. Alla stallen har nya bilar, ingen vet riktigt hur det blir, nu när det handlar om VM, inte bara tester.

De nya bilarna har lite svagare motorer, kortare hjulbas, bredare fälgar, ingen mittdifferential, inga växelpaddlar etc. Det ska bli billigare för stallen, är det tänkt.

Men det finns en annan prislapp på förändringen.

– Den nya bilen är lite nervösare, man får koncentrera sig hårdare, tycker Loeb.

Han har bytt Citroen C4 mot den klart mindre C3-modellen. Kraven på honom som chaufför har ökat.

Taktiken: Avvakta

Jari-Matti Latvala, Finland, som bytt sin fabriks-Focus mot en Fiesta hos Ford, har samma erfarenhet.

– Fiestan reagerar snabbare och är mer nervös. Det blir så med den kortare hjulbasen.

Det är en Fiesta som P–G Andersson kör, hyrd från Ford.

Hans taktik var att avvakta en smula de första sträckorna. Men av det märktes inget i prologen. Svensken var snabbast av alla, 0,6 sekunder före Jari-Matti Latvala. Sebastien Loeb var femma i prologen.

Första sträckan var bara 1,9 kilometer, men för norrmannen Henning Solberg blev det besvärligt ändå. Han fastnade i en snödriva och tappade sex-sju sekunder.

FAKTA

Första dagen (1 ss)

1) Per Gunnar Andersson, Sverige, Ford, 1.39,7, 2) Jari–Matti Latvala, Finland, Ford, +0,6, 3) Petter Solberg, Norge, Citroen, +0,9, 4) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, +1,0, 5) Sebastien Loeb, Frankrike, Citroen, +1,1, 6) Mads Östberg, Norge, Ford, +1,6, 7) Sebastien Ogier, Frankrike, Citroen, +2,3, 8) Anders Gröndal, Norge, Subaru, +5,9, 9) Patrik Flodin, Sverige, Subaru, +6,0, 10) Kimi Räikkönen, Finland, Citroen, +6,1.

Övr sv plac

11) Patrik Sandell, Skoda, +6,2, 21) Richard Göransson, Mitsubishi, +9,5, 34) Joakim Roman, Subaru, +15,6, 37) Oscar Ortfeldt, Mitsubishi, +18,7, 39) Fredrik Åhlin, Ford, +21,7, 40) Lasse Storm, Ford, +22,2.

Christer Jönsson/TT