Sportbladet

Finländarna ska sopa rent

Hirvonen och Latvala jagar nya VM-poäng i Mexiko

Latvala och Hirvonen snackar under tävling.
Latvala och Hirvonen snackar under tävling.Foto: AP

Seger i snö och kyla.

Nu väntar nästa utmaning - grus och hetta.

– Vi ska göra allt för att vara med och slåss om segern även i Mexiko, säger Mikko Hirvonen.

Ford dominerade det svenska VM-rallyt, Fabriksföraren Mikko Hirvonen i par med Jarmo Lehtinen vann och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila var trea. Dessutom körde tvåan Mads Östberg också för Ford.

Men nu väntar en helt annan utmaning.

Leder VM

Mexikos VM-rally körs på hög höjd och det är det första av sju grusrallyn i VM-serien.

Mikko Hirvonen som leder VM går nu ut först och får sopa för de andra.

– Den första dagen blir säkert svår för oss, säger Hirvonen som nu gör sin femte start i Mexiko.

– Men det har sina nackdelar att ligga först i VM-tabellen, men trots det skulle jag aldrig byta ut mitt resultat i Sverige mot en bättre startposition. Vi ska försöka att göra allt för att vara med och slåss om segern och vi ska inte underskatta startpositionen.

Men den nya bilen, Fiesta RS World Rally Car, har ännu inte visat vilka kvaliteter den har på grus. Dessutom har Ford arbetat hårt för att motorn ska klara den höga höjden i Mexiko. I fjol vann Citroën tävlingen tredubbelt.

– De senaste åren så har det inte alls gått speciellt bra här för oss, säger Mikko Hirvonen.

Latvala nöjd

– Men jag är övertygad om att vi har en betydligt bättre chans med den nya bilen, framförallt eftersom vi har sex växlar. Det är oundvikligt att vi tappar i prestanda på den höga höjden men med sex växlar så kan vi kompensera det bättre.

Även VM-tvåa i från förra året, Jari Matti Latvala är positiv till tävlingen i Mexiko. Han är väldigt nöjd med testet de genomförde i Portugal nyligen, detta trots att han kraschade.

– Under den sista dagen i Portugal var det väldigt torrt och det påminde om de förhållanden som vi har i Mexiko, säger han.

– Jag har bestämt mig för att inte vara lika aggressiv i mina inställningar som tidigare och jag är övertygad om att vår nya bil kommer att kunna konkurrera på grus. Jag går ut som trea på fredagen och det är rätt okej, även om banan kommer att vara halare för mig än för förarna bakom mig, eftersom det är så mycket småsten på banan.

Tvåan från Svenska rallyt, Mads Östberg och hans svenske kartläsare Jonas Andersson, kör också för Ford i Mexiko.