Hirvonen är kritisk mot Tyska rallyt

Anser att flera sträckor
är för farliga att köra

SPORTBLADET

Mikko Hirvonen tvingades bryta Rally Tyskland sedan transmissionen gått sönder. Nu kritiserar Fordföraren säkerheten på sträckorna.

– Det finns många snäva kurvor där det står betonggrisar precis vid sidan av vägen. Jag tycker att det här borde ses över till nästa gång, säger Hirvonen till autosport.com.

Mikko Hirvonen anser att säkerheten behöver höjas i Rally Tyskland.
Foto: Ford
Mikko Hirvonen anser att säkerheten behöver höjas i Rally Tyskland.

Mikko Hirvonen har haft det tungt. De två senaste VM-deltävlingarna har han tvingats bryta och tappat så många VM-poäng att segerchansen i praktiken är borta. I Finland rullade Hirvonen efter att ha landat galet efter ett hopp och senast i Tyskland gick transmissionen sönder.

Farliga sträckor

Nu kritiserar finländaren arrangören av deltävlingen i Tyskland. Hirvonen menar att delar av sträckorna vid Panzerplatte och Baumholder är så farliga att de borde strykas.

– Vi kör 190 kilometer i timmen och det finns många snäva kurvor där det står betonggrisar precis vid sidan av vägen. Vägarna är ganska knöliga med trasig asfalt, säger Hirvonen till autosport.com.

– Vi körde de här sträckorna förra gången också, men då kom vi i motsatt riktning och det fanns fler höbalar framför betonggrisarna. Jag tycker att det här måste ses över till nästa gång vi kör i Tyskland, säger Hirvonen.

Han får medhåll av Matthew Stobart som var glad att rallyt kördes under torra väderförhållanden.

– De där sektionerna var inte helt okej, men det hade varit värre om det varit blött. Farten hade varit ungefär den samma, men bilen skulle ha sladdat mer, säger Wilson till autosport.com.

Loeb håller inte med

Men rallyts vinnare, Sébstien Loeb, håller inte med om kritiken.

– Jag kör hellre 130 kilometer i timmen eller vilken fart som helst, på den sträckan i Tyskland än jag kör i de farter det handlar om i Finland. Jag tror att det handlar mer om känslan hos föraren. Men jag hade inga problem med Panzerplatte-sträckan, säger Loeb till autosport.com.

Kanske har Loeb satt fingret på problemet, grusspecialisten Hirvonen trivs som fisken i vattnet i det snabba hemmarallyt i Finland, medan den franske asfaltspecialisten inte reagerar över förhållandena i Tyskland.