Svenska rallytjejer klara – för VM

”Har alltid varit en dröm”

Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson.
Foto: SCANPIX
Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson.
SPORTBLADET

Nu gör Ramona Karlsson som sin förebild Michèle Mouton och kör rally-VM.

Karlsson och kartläsaren Miriam Walfridsson ska som första svenska kvinnliga team köra hela VM-serien i PWRC-klassen.

– Det har alltid varit en dröm för mig att köra VM, säger Karlsson.

Första starten blir i Mexikos VM-rally 8-11 mars.

– Vi siktar på att bli topp fem i serien, det ska kunna gå om vi kör taktiskt men också snabbt, säger hon.

Förutom att det blir första svenska kvinnliga teamet som gör en hel satsning i VM, är de i år det enda helt kvinnliga teamet i sin VM-serie.

– Ända sedan jag började åka rally har jag letat efter en kvinnlig co-driver, men det har varit svårt att hitta en tjej med mitt driv som dessutom är duktig. Jag hade tur som hittade Miriam. Det är en dröm att höra hennes tajming. När hon läser noterna går det direkt genom huvudet och ut i armarna och benen, säger Karlsson, som haft Walfridsson som kartläsare i fem år.

Mouton som mentor

Ramona Karlsson har också en kvinnlig rallyförare som förebild.

– Det är Michèle Mouton. Hon vann sitt första VM-rally samma år som jag föddes, 1981. Jag har fått kontakt med henne och hon ger mig många goda råd inför årets VM-säsong, hon är lite som en mentor för mig.

Karlsson/Walfridsson kör en Mitsubishi i PWRC-klassen, som är en klass för produktionsbilar – bilar som i stort sett är som en vanlig bil. De ska köra hela VM-serien, som består av åtta tävlingar av vilka man ska välja ut sex.

Först ut är Mexikos VM-rally i mars.

– Bilen skeppas i väg redan på måndag. Sedan ska vi kolla på massor av rallyfilmer och prata med de som åkt där tidigare så vi kommer så väl förberedda som möjligt, säger Karlsson.

Bilen får poliseskort

Det är stora skillnader mellan att köra den svenska rallyserien mot VM-serien.

– Det är andra kulturer, i Mexiko måste vi rådda med poliseskort för bilen, det är något helt nytt. Sedan är det underlaget, temperaturen, höjdskillnader – man åker mycket uppe i bergen – så det är många olika inställningar i motorn.

– Samtidigt är det bara rally. Vi har åkt i många år så vi tror att det ska gå bra.

TT