Tina Thörner: ”Det är en fruktansvärd påfrestning”

Hälften har brutit Dakarrallyt

SPORTBLADET

Inte ens halva tävlingen är genomförd.

Ändå har närmare hälften av deltagarna brutit årets Dakarrally.

– Har du inte kunskapen klarar materialet inte påfrestningen, säger Tina Thörner.

Nu har även den kämpande svenskan Annie Seel brutit årets rally, men hon är inte ensam. På den femte etappen bröt nio bilar, sedan starten har två tredjedelar av ekipagen burit och bland dem finns favoriter som den dubble rallyvärldsmästaren Carlos Sainz, erfarne Guerlain Chicherit och den flerfaldige världsmästaren i backhoppning Adam Malyzs.

– Man måste ha en enorm kontroll på utrustningen, det är en fruktansvärd påfrestning, säger Tina Thörner som läst kartan under tio Dakarrallyn, som bäst slutade hon på andra plats.

– Men det gäller också att veta när du kan gasa på och när du ska köra lika sakta som en gubbe i hatt. Många tror att det är viktigast att åka fort, men det håller aldrig. Det är viktigare att använda huvudet än att ha en tung fot på gaspedalen. Det mentala spelet är otroligt viktigt. Man måste kunna läsa av terrängen, har man den kunskapen så orkar inte materialet.

”Körde sönder materialet”

Årets tävling har varit oerhört tuff både för maskinen och människan - och det återstår en veckas tävlande i öknen, på höghöjd och i flodfåror.

– Det finns en viss risk, absolut. Vi har låg på taket ett år. Det är viktigt att man förbereder sig väl och vet vad man ska göra i en nödsituation. Alla vet vilka risker som finns och alla vet vad som kan hända, säger Dirk von Zitzewitz, som nu gör sitt 16:e Dakarrally, till Bild.

– Men det går inte att vara rädd. Det finns varken tid eller plats för det.

Tysken är kartläsare till Giniel de Villers och ekipaget ligger tvåa i tävlingen bakom Nasser Al Attiyah och just Attiyah körde länge tillsammans med Tina Thörner.

– När vi började så var han också väldigt hetsig och körde sönder materialet, men han tog till sig informationen när vi samarbetade och fick ett lugn. Det är ett samarbete mellan förare, kartläsare, bil och natur. Den mentala biten är väldigt stor. Vissa sover inte ordentligt, de äter inte ordentligt och alla vet hur vi blir då, börjar man bråka i bilen är det över, säger Thörner.

Har du något tips som hjälpt din till framgångar i just Dakar?

– Ja, att aldrig kolla på klockan efter 23.00 , för vet du att du har lagt dig klockan 02 och bara sovit tre timmar så blir du ännu tröttare än om du inte vet om du sov fem eller två timmar. Det spelar ju ingen roll, du är lika trött ändå oavsett om du räknar timmar.