Vägra köra innan reglerna skärps

Stefan Holm: Ingen verkar tänka på speedwayförarna

SPORTBLADET

Arbetsplatser som tummar på säkerheten borde slås igen direkt.

Därför finns det bara en sak att göra i väntan på att Svemo skärper reglerna.

Speedwayförare, vägra köra.

Jag har hört Mikael Max berätta om kraschen på Målilla motorstadion, hur han reste överkroppen och såg vänster lårben peka 90 grader åt vänster, hur han tog tag i kevlarstället, la benet tillrätta, och väntade, väntade, väntade. Han säger att han låg där i 40 minuter, med en handske i käften. Den hade suttit på vänsterhanden, som i kraschen slogs av i höjd med handleden.

Jag höll på att svimma när jag målade upp bilder till hans ord.

Hallå, det är 2006, en tid då en normal arbetstagare går överbeskyddad till jobbet. Det finns 120 000 skyddsombud i landet, men ingen verkar tänka på speedwayförarna.

De kör ju bara motorcykel i 110 knyck - utan broms.

Vad är ett brutet lårben jämfört med risken att få mus-arm?

Ett offer för moment 22

Vad är en allvarlig hjärnskakning i förhållande till huvudvärk, framkallad av dålig ventilation?

Jag vet, Mikael Max har frivilligt valt en sport med stora risker. Han älskar att lägga ner en cykel utan broms i drygt 100 kilometer i timmen. Låt honom göra det.

Det är inte det saken handlar om.

Mikael Max blev ett offer för moment 22, och det gjorde obeskrivligt ont. Enda kravet enligt gällande reglemente är att en sjuksköterska med akutväska ska finnas på plats. Problemet är sjuksköterskor utan läkares ordination inte får ge det smärtstillande som finns i väskan.

Med ett krav på ambulans och tillhörande personal, eller åtminstone en läkare, skulle landets speedwaybanor inte vara några säkra, men ändå fullt godkända arbetsplatser.

Dags att skärpa kraven, Svemo

Sportbladets rundringning visar att det bara är sex av tio elitserieklubbar - Rospiggarna, Indianerna, Masarna, Bajen Speedway, Smederna och Vargarna - som har riktiga ambulanser på plats under tävlingarna. De fyra övriga har "attrapper" som, sett till funktion och regelverk, kan ersättas med traktorer med släp eller något annat "för bårtransport lämpat fordon".

Speedway är, var och förblir en skadefylld sport, men ingen ska behöva uppleva den smärtfyllda väntan. Den är inte bara omänsklig. Den ökar risken för infektioner och proppar, som i värsta fall leder till döden.

Tio svenska förare har omkommit i samband med tävlingar på hemmaplan. Hade liv kunnat räddas om det funnits krav på läkare och ambulans? Det är hög tid att skärpa kraven, Svemo.

Tills det sker: Speedwayförare, vägra köra.

Stefan Holm