Jonsson får medhåll av kaptenen

SPORTBLADET

Dagen efter Andreas Jonssons bojkott av landslaget i speedway får han medhåll av förbundskaptenen Tobias Johansson.

– Jag förstår honom. Man ska inte bli bestraffad när man tänker på sin egen säkerhet, säger Johansson som också efterlyser regeländringar inom svensk seriespeedway.

Beskedet från Andreas Jonsson att bojkotta landslaget sedan han bötfällts för att ha lämnat årets SM-final av säkerhetsskäl togs emot med blandade känslor av förbundskaptenen Tobias Johansson.

– För svensk speedway är det en tragedi att Jonsson inte vill vara med i landslaget. Vi måste vara rädda om våra stjärnor, säger Johansson som hade ett samtal med Jonsson sent på torsdagskvällen.

– Jag kommer att fortsätta prata med Jonsson och försöka påverka honom att komma tillbaka till landslaget, fortsätter Johansson.

Landslaget i speedway är bara samlat en vecka om året för lag-VM och Johansson tycker att Svemo satsar för lite på laget. Till skillnad från de värsta konkurrenterna Danmark och Polen är Svemo restriktiva när det gäller ekonomiska bidrag.

– Jag har lagt ett förslag att killarna ska få pengar för att kunna förbereda sig bättre, det får både danskar och polacker och det vet våra killar om. Tyvärr verkar det inte bli så, säger Johansson.

– Jag tycker också att det ska finnas bonuspengar att dela ut vid medaljplaceringar. Den svenska traditionen har varit att köra för äran men det håller inte längre, fortsätter han och suckar.

Johansson är också kritisk mot det farmaravtal som finns i det svenska seriesystemet. I nuläget kan bara svenska förare med elitseriesnitt under 6,0 farmas, och dessa måste vara skrivna i klubbar med farmaravtal. Det har bara hälften av alla elitserieklubbar då det bara finns fem allsvenska lag.

– Jag tycker det är mycket konstigt att vi stänger ute våra egna förare. Om killar som David Ruud eller Antonio Lindbäck skulle vilja köra mer i Sverige måste de få chansen att göra det istället för att jaga styrningar utomlands. Varför ska vi stänga ute svenskar och ersätta med utlänningar i våra egna serier? säger Johansson.

Enligt Johanssons förslag ska det nuvarande farmarsystemet avskaffas och istället ersättas med individuella gästkontrakt. Johansson tycker också att begränsningar av antal däckssidor ska skrotas.

– I nuläget finns det förare i elitserien som har inskrivet i sina kontrakt att de ska ha tre däckssidor per match. Reglerna säger att alla ska ha tillgång till två, och då måste någon ge bort ett däck. Ofta blir det då junioren i laget vilket innebär att han inte kan tävla på lika villkor, avslutar Johansson.

TT